هفته دهم بارداری، راهنمای هفته به هفته

هفته دهم بارداری

اکنون که به هفته ی دهم بارداری رسیده اید شاید زمان آن باشد که اولین لباس های بارداری خود را تهیه کنید. البته که خرید کردن همیشه برای ما خانم ها با لذت زیادی همراه است و چه چیز هیجان انگیز تر از اینکه وارد فروشگاه شوید و برای دوران جدیدی که قرار است به آن قدم بگذارید آماده شوید؟

چند دست لباس گشاد! این همه ی آن چیزی است که به آن احتیاج دارید. البته که زیاده از حد جوگیر نشوید! شاید با ادامه ی روند بارداری بسته به وزنی که اضافه می کنید به لباس هایی گشادتر از آنچه در حال حاضر تهیه می کنید نیاز پیدا کردید بنابراین بهتر است خرید برخی لباس ها را هم به آینده موکول کنید.

با ورود به هفته دهم می توان گفت شما به میزان قابل توجهی از دردسرهای سه ماهه ی اول دور شده اید! و احتمالا به حالت طبیعی باز خواهید گشت هرچند که شروع و بهبود علائم بارداری در افراد مختلف متفاوت است اما در هر صورت ورود به سه ماهه دوم زمانی است که می توانید به بهبود علائم خود امیدوار باشید.

اندازه جنین در هفته دهم چقدر است؟

در ده هفتگی جنین شما بسیار بیشتر از قبل شبیه به یک بچه ی واقعی خواهد شد!

در هفته 10 بارداری، جنین به اندازه یک توت فرنگی است، طول آن حدود 1.2 اینچ و وزن آن حدود 0.14 اونس است. طول بدن جنین 10 هفته ای شما در سه هفته آینده تقریبا دو برابر می شود.

در هفته ده بارداری شما چند ماهه هستید؟

در هفته 10 بارداری، شما تقریباً دو ماه و دو هفته باردار هستید اما به یاد داشته باشید، پزشکان ترجیح می دهند بارداری را به صورت هفته به هفته ردیابی کنند و نه ماه به ماه.

تاریخ شروع بارداری شما نیز همانطور که گفتیم از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می شود.

علائم شما در هفته ی دهم بارداری چگونه است؟

به همان میزانی که جنین رشد می کند رباط ها و ماهیچه های شما نیز شروع به کشیده شدن می کنند، سینه ها بزرگ تر شده و ممکن است تغییرات اساسی دیگری نیز رخ دهد. در ادامه برخی از شایع ترین علائم هفته دهم بارداری آورده شده است.

علائم شایع هفته دهم بارداری

درد لیگامان گرد (رباط گرد)

اگر در این دوران کمی درد در شکم خود احساس کردید جای تعجب نیست زیرا شکم شما برای سازگاری با کودک در حال رشد کشیده می شود و این مساله ممکن است باعث بروز درد شود.

همه ی این ها در حالی است که بسیاری از زنان به طور کل متوجه چنین موضوعی نمی شوند و در برخی دیگر این علائم آزاردهنده است. اگر دوقلو باردار باشید نیز این درد احتمالا برای شما محسوس تر خواهد بود.

درد سینه ها

اگر در قسمت سینه ها احساس درد دارید جای تعجب نیست شما قرار است برای شیردهی آماده شوید و این مساله طبیعتا با کمی درد و افزایش سایز همراه است.

تهوع صبحگاهی

هر چند که این علامت معمولا با ورود به سه ماهه دوم بارداری فروکش خواهد کرد اما در برخی از مادران ممکن است ادامه دار باشد.

نوسانات خلقی

هورمون ها دقیقا همان علت اصلی و ریشه ی بسیاری از علائم شما در دوران بارداری هستند و یکی از آن ها نوسانات خلقی است.

خستگی

بدن شما برای رشد کودک سخت در حال تلاش است و همین مساله ممکن است باعث شود بیشتر از گذشته احساس خستگی داشته باشید. علاوه بر این ها خواب شما نیز ممکن است با رویاهای بسیار عجیب مختل شود.

افزایش ترشحات واژن

افزایش جریان خون به واژن همراه با افزایش تولید استروژن می تواند باعث ایجاد ترشحات شفاف و بی بو به نام لکوره شود. ممکن است عجیب به نظر برسد اما این ماده یک روش طبیعی برای خلاص شدن از شر باکتری ها است. اگر رنگی است، خون آلود است، بوی بدی دارد یا به هر دلیل باعث نگرانی شما شده است با پزشک خود تماس بگیرید.

رگ های قابل مشاهده

این رگه های آبی یادآور یک مساله مهم هستند: آنها نشانه خون اضافی در حال گردش در بدن برای کودک در حال رشد شما هستند.

به طور کلی شما در این دوران ممکن است خستگی و درد را تجربه کنید. برخی اوقات از وجود برخی علائم در بدنتان هیجان زده می شوید و گاهی اوقات نیز ناامید، اما نگران نباشید همه چیز کاملا طبیعی است.

شکم شما در هفته دهم بارداری

شکم شما در هفته دهم بارداری احتمالا شروع به نمایان شدن خواهد کرد و این به آن دلیل است که کودک شما به رشد سریع خود ادامه می دهد و بنابراین شکمتان شروع به ایجاد یک انحنای اضافی خواهد کرد. البته که اطرافیان شما احتمالا متوجه این موضوع نخواهند شد اما برای خودتان ملموس خواهد بود و شما را دست به کار خرید شلوارهایی با کمر گشادتر خواهد کرد.

آیا می توانید در ده هفتگی حرکات جنین را احساس کنید؟

برای همه ی مادران تجربه ی اولین حس حرکات جنین در داخل شکم می تواند بسیار هیجان انگیز باشد بنابراین ممکن است برایتان این سوال ایجاد شود که آیا در ده هفتگی می توانید حرکات جنین را حس کنید یا خیر؟

حتی اگر جنین شما در طول این دوران حرکتی نیز داشته باشد بعید است که شما قبل از سه ماهه دوم حرکت جنین 10 هفته‌ای را احساس کنید زیرا این ضربات در مرحله اولیه بسیار کوچک هستند.

در هفته ده بارداری وضعیت جنین چگونه است؟

در هفته 10 بارداری، کودک دارای مفاصل بازوی در حال کار است و غضروف ها و استخوان ها در حال شکل گیری هستند. ناخن ها و موها نیز شروع به ظاهر شدن کرده اند! آیا می توانید باور کنید که کودک مشغول تمرین بلع و لگد زدن در داخل شکم شما است؟

سونوگرافی هفته ده بارداری

غربالگری شفافیت نوکال (NT)

غربالگری شفافیت نوکال (معروف به اسکن NT) معمولاً بین هفته های 10 و 14 انجام می شود و جنین را به لحاظ خطر ابتلا به سندرم داون و چندین ناهنجاری کروموزومی دیگر آزمایش می کند.

بدین منظور شما یک سونوگرافی بدون درد خواهید داشت و چین‌های گردن (پشت گردن) نوزاد برای علائم غیرطبیعی اندازه‌گیری می‌شوند.

آزمایش DNA جنین بدون سلول، که به عنوان آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT) نیز شناخته می شود یک آزمایش خون است که در هفته دهم یا بعد از آن گرفته می شود.

این آزمایش خون مادر را از نظر علائم خطر ابتلا به سندرم داون، سندرم ادوارد، سندرم پاتاو و سایر ناهنجاری های کروموزومی غربالگری می کند.

سایر آزمایشات تهاجمی تر – CVS و آمنیوسنتز – می توانند برای تشخیص ناهنجاری ها نیز مورد استفاده قرار گیرند. آن‌ها معمولاً در صورتی انجام می‌شوند که ریسک بالاتری برای تولد نوزادی با ناهنجاری‌های کروموزومی وجود داشته باشد.

نکاتی برای هفته ی دهم بارداری

رفع حالت تهوع

حالت تهوع معمولا در اول صبح و پس از برخواستن از خواب آزاردهنده تر است و از این رو اصطلاحا به آن “بیماری صبحگاهی” نیز گفته می شود.

برای اینکه این حالت را کمتر کنید یک خوراکی کنار تخت خود بگذارید و قبل از اینکه بلند شوید آن را میل کنید این مساله می تواند به رفع حالت تهوع شما کمک کند.

ویتامین های لازم

شما در حال رشد یک فرد کاملاً جدید هستید به این معنی که باید در مصرف ویتامین های دوران بارداری و مصرف غذاهای غنی از ویتامین خوب عمل کنید. ویتامین D، C و A، مانند اسید فولیک، DHA، آهن، کلسیم و پتاسیم بسیار مهم هستند.

میان وعده

خوردن غذاهای مناسب به شما کمک می کند تا ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز و جنین 10 هفته ای خود را دریافت کرده و احساس بهتری داشته باشید.

میان وعده‌های سرشار از پتاسیم، مانند انبه یا موز، می‌توانند به رفع حالت تهوع کمک کنند.

پروتئین و مواد مغذی ضروری موجود در تخم‌مرغ و آجیل نیز به شما کمک می‌کنند گرسنه نشوید.

مطالب پیشنهادی:

هفته اول تا سوم بارداری

هفته چهارم بارداری

هفته پنجم بارداری

هفته ششم بارداری

هفته هفتم بارداری

هفته هشتم بارداری

هفته نهم بارداری

سه ماهه اول بارداری

سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری

غذاهای ممنوع در بارداری

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.