11 مورد از غذاهایی که در بارداری نباید خورد

غذاهای ممنوعه بارداری

یکی از اولین سوال هایی که ممکن است در هنگام بارداری برای خانم ها پیش بیاید این است ممنوعیات غذایی بارداری چیست؟ به طور مثال اگر طرفدار سوشی یا قهوه هستید این علاقه در دوران بارداری می تواند وحشتناک باشد.

خوشبختانه تعداد خوراکی هایی که نمی توانید بخورید از آن هایی که نباید استفاده کنید بیشتر است اما در هر صورت باید مراقب باشید که چه خوراکی هایی مصرف کنید تا سالم بمانید.

در دوران بارداری باید از مصرف برخی خوراکی ها به طور کامل اجتناب کنید و مصرف برخی دیگر را به حداقل برسانید.

11 نوشیدنی و غذاهایی که در بارداری نباید خورد را در ادامه خواهید خواند.

ماهی با جیوه ی بالا

جیوه یک عنصر بسیار سمی است و در مقادیر زیاد می تواند برای سیستم عصبی، سیستم ایمنی و کلیه ها مضر باشد. همچنین ممکن است باعث مشکلات جدی رشد در کودکان شود و بنابراین یکی از غذاهای ممنوع در بارداری است.

از آنجایی که این ماده در دریاهای آلوده یافت می شود، ماهی های بزرگ دریایی می توانند مقادیر زیادی جیوه در خود داشته باشند. بنابراین، بهتر است در دوران بارداری و شیردهی از مصرف ماهی با جیوه بالا اجتناب کنید.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه ماهی ها دارای جیوه بالایی نیستند و طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، مصرف ماهی هایی که جیوه بالا ندارند در دوران بارداری مفید است.

ماهی نیم پز یا خام

رعایت این مورد برای طرفداران سوشی سخت خواهد بود. ماهی خام می تواند عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی مانند نوروویروس، ویبریو، سالمونلا و لیستریا را در شما ایجاد کند.

گوشت نیم پز، خام یا فرآوری شده

مانند ماهی خام خوردن گوشت نیم پز یا خام خطر ابتلا به عفونت از چندین باکتری یا انگل از جمله توکسوپلاسما، ای کولی، لیستریا و سالمونلا را افزایش می دهد.

باکتری ها ممکن است سلامت کودک شما را تهدید کنند و منجر به مرده زایی یا بیماری های عصبی شدید از جمله ناتوانی ذهنی، نابینایی و صرع شوند.

تخم مرغ خام

تخم مرغ خام می تواند به باکتری سالمونلا آلوده باشد.

علائم عفونت سالمونلا شامل تب، تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال است.

با این حال در موارد نادر عفونت ممکن است باعث گرفتگی در رحم شود که منجر به زایمان زودرس یا مرده‌زایی می شود. برای ایمن بودن، اطمینان حاصل کنید که همیشه تخم مرغ ها را به طور کامل می پزید.

مصرف بیش از حد ویتامین A

مصرف بیش از حد ویتامین A به ویژه در سه ماهه اول بارداری می تواند منجر به ناهنجاری های مادرزادی و سقط جنین شود. به طور مثال پزشکان مصرف جگر را در دوران بارداری توصیه نمی کنند.

کافئین

اگر شما یکی از عاشقان قهوه، چای، نوشابه یا کاکائو هستید باید در مورد مصرف کافئین در دوران بارداری مراقب باشید.

طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) به طور کلی به افراد باردار توصیه می شود که مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم (میلی گرم) در روز محدود کنند.

کافئین خیلی سریع جذب می شود و به راحتی وارد جفت می شود.

تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری رشد جنین را محدود کرده و خطر وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد.

وزن کم هنگام تولد با افزایش خطر مرگ نوزاد و خطر بیشتر بیماری های مزمن در بزرگسالی مرتبط است.

جوانه های خام

سالاد سالم شما نیز ممکن است عاری از مواد نامرغوب نباشد. جوانه های خام از جمله جوانه ماش ممکن است به سالمونلا آلوده باشند.

محیط مرطوب مورد نیاز دانه ها برای شروع جوانه زدن برای این نوع باکتری ها ایده آل است به همین دلیل توصیه می‌شود که از خوردن جوانه‌های خام خودداری کنید. با این حال طبق گفته منبع معتبر FDAT، جوانه ها پس از پخته شدن برای مصرف بی خطر هستند.

میوه و سبزیجات شسته نشده

سطح میوه ها و سبزیجات شسته نشده ممکن است به چندین باکتری و انگل آلوده باشد. آلودگی می تواند در هر زمانی در طول تولید، برداشت، ذخیره سازی، حمل و نقل و … رخ دهد. یکی از انگل های خطرناک که ممکن است در میوه ها و سبزیجات باقی بماند توکسوپلاسما نام دارد.

زمانی که باردار هستید، بسیار مهم است که با شستن کامل میوه ها و سبزیجات با آب، پوست کندن یا پختن خطر عفونت را به حداقل برسانید.

شیر، پنیر و محصولات غیر پاستوریزه

شیر خام، پنیر پاستوریزه نشده، و … می‌تواند حاوی مجموعه‌ای از باکتری‌های مضر از جمله لیستریا، سالمونلا، ای کولای و کمپیلوباکتر باشد.

این باکتری هامی تواند به طور طبیعی وجود داشته یا در اثر آلودگی در هنگام جمع آوری یا ذخیره سازی ایجاد شود. پاستوریزه کردن موثرترین راه برای از بین بردن باکتری های مضر بدون تغییر ارزش غذایی محصولات است.

برای به حداقل رساندن خطر عفونت، فقط شیر، پنیر و محصولات پاستوریزه مصرف کنید.

الکل

توصیه می شود در دوران بارداری کاملاً از نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا خطر سقط جنین و مرده زایی را افزایش می دهد. حتی مقدار کمی از آن می تواند بر رشد مغز کودک شما تأثیر منفی بگذارد.

نوشیدن الکل در دوران بارداری همچنین می تواند باعث ناهنجاری های صورت، مشکلات قلبی و ناتوانی ذهنی می شود.

از آنجایی که هیچ میزانی از الکل در طول بارداری بی خطر نیست، توصیه می شود به طور کامل از مصرف آن اجتناب کنید.

غذاهای ناسالم فرآوری شده

هیچ زمانی بهتر از بارداری برای شروع خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی برای کمک به شما و کودک در حال رشدتان وجود ندارد. شما به مقادیر بسیاری از مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، فولات و آهن نیاز دارید.

همچنین جمله ی معروف “باید به اندازه دو نفر غذا بخورید” را به فراموشی بسپارید، شما می‌توانید در طول سه ماهه اول مانند روال عادی خود غذا بخورید، سپس در سه ماهه دوم حدود 350 کالری در روز و در سه ماهه سوم حدود 450 کالری در روز افزایش دهید.

یک برنامه غذایی بهینه در بارداری باید عمدتاً شامل غذاهای کامل با مواد مغذی فراوان برای رفع نیازهای شما و کودکتان باشد. غذاهای ناسالم فرآوری شده به طور کلی دارای مواد مغذی کم و کالری، قند و چربی بالایی هستند.

افزایش وزن اضافی در دوران بارداری با عوارض و بیماری های زیادی مرتبط است که شامل افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری و عوارض دیگر است.

مطلب پیشنهادی: آیا حمام آب داغ در دوران بارداری مضر است؟

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.