هفته هفتم بارداری، راهنمای هفته به هفته

هفته هفتم بارداری

شاید هفته های اول بارداری برای شما مثل یک راز باشد، احتمالا اطرافیان شما هنوز از این موضوع مطلع نیستند و این مساله می تواند حس عجیبی برای شما باشد، در هر حال بهتر است فعلا از راز کوچک خود لذت ببرید!

در مطالب قبلی در رابطه با سه ماهه های بارداری و هم چنین وضعیت جنین در هفته 1 تا 6 بارداری صحبت کردیم.

اما اندازه جنین در هفته هفتم بارداری چقدر است؟

در هفته ی هفتم اندازه جنین در حدود 10 میلی متر (اندازه ی یک بلوبری یا دانه ی انگور) و حدودا دو برابر هفته ی قبل است. در طول این مدت مغز به شدت در حال رشد است و این مساله باعث می شود که قسمت سر سریع تر از بقیه ی قسمت ها رشد کند.

جنین در این مرحله دارای پیشانی بزرگی است و چشم ها و گوش ها همچنان به رشد خود ادامه می دهند.

جوانه ی اندام ها شروع به تشکیل غضروف کرده و به استخوان های پا و بازو تبدیل می شوند، جوانه ها در نهایت بازتر و بلندتر شده و انتهای آن ها صاف می شود که تبدیل به دست خواهد شد.

سلول های عصبی نیز با شروع شکل گیری مغز و نخاع (سیستم عصبی) به تکثیر و رشد خود ادامه می دهند.

قلب جنین شما اکنون 150-180 بار در دقیقه می‌تپد.

علائم شما در هفته هفتم بارداری

شما در هفته ی هفتم می توانید طیف وسیعی از علائم را تجربه کنید. همانطور که قبلا هم در رابطه با علائم اولیه بارداری صحبت کردیم برخی از افراد ممکن هیچگونه علائمی نداشته باشند و این در حالی است که برای برخی مادران شرایط پیچیده تر و گاها دشوار است.

شما در هفت هفتگی

رحم شما در هفته ی هفتم یا هشتم بارداری به اندازه ی یک لیمو بزرگ شده است.

سطح هورمون های شما با حالت نرمال متفاوت است و این ممکن است شما را کاملاً احساساتی، تحریک پذیر و بدخلق کند.

احتمالا احساس خستگی خواهید داشت و ممکن است علائمی مانند درد در سینه ها و احساس نیاز بیشتری برای رفتن به دستشویی داشته باشید.

برخی از زنان در این مرحله دچار مشکل یبوست هستند. اگر آب بیشتری بنوشید و غذاهای حاوی فیبر زیادی مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل مصرف کنید می تواند کمک کننده باشد.

علائم شما در هفته هفتم بارداری می تواند شامل موارد زیر باشد:

حالت تهوع

حالت تهوع ممکن است در هفته هفتم بارداری بیشتر از قبل شما را اذیت کند این مساله در بیشتر موارد پس از هفته ی 14 و سه ماهه ی دوم رو به بهبود خواهد رفت.

احساس تهوع معمولا در مادرانی که دوقلو باردار هستند بیشتر خواهد بود زیرا سطح هورمون هایی که باعث ایجاد حالت تهوع در آن ها می شود بیشتر است.

هوس غذا

در طول دوران بارداری ممکن است میل به خوردن غذاهای خاص یا حتی عجیب و غریب در شما بیشتر شود. ممکن است حتی عاشق غذاهایی شوید که قبلا خوشتان نمی آمده یا بالعکس ممکن است از بعضی غذاها متنفر شوید طوری که حتی نتوانید به آن ها فکر کنید!

در هر صورت سعی کنید از غذاهای سالم و مقوی استفاده کنید.

تکرر ادرار

اگر چه در هفت هفتگی شکم شما هنوز نشانه ای از باردار بودن در خود ندارد اما در هر صورت اندازه ی رحم شما بزرگ تر از حالت عادی شده و جریان خون در لگن افزایش یافته است که باعث تکرر ادرار خواهد شد.

جوش زدن

ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی جوش ها شروع به ظاهر شدن در بدن شما کنند در نظر داشته باشید که قبل از استفاده از محصولاتی که به منظور از بین بردن جوش ها استفاده می کنید حتما با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت خودداری کنید.

ترشحات اضافی بزاق

این علامتی است که شاید اصلا انتظارش را نداشته باشید اما در هر صورت ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی رخ دهد و معمولا با حالت تهوع مرتبط است.

نوسانات خلقی

ناگفته واضح است که یکی از اولین نشانه های تغییر در سطح هورمون ها تغییرات خلقی است، شما ممکن است بیش از حد احساساتی یا تحریک پذیر شده باشید که چندان هم عجیب نیست.

مواردی که باید رعایت کنید

مطمئن شوید که به اندازه ی کافی استراحت دارید، سعی کنید در زمان های منظم و زود به رختخواب بروید تا بدن شما انرژی لازم را داشته باشد.

در صورت نیاز اگر برای انجام کارهای روزانه مشکل دارید و یا بچه ی کوچکی که دارید که باید به او نیز رسیدگی کنید از اطرافیانتان بخواهید تا به شما کمک کنند.

مطالب پیشنهادی:

هفته اول تا سوم بارداری

هفته چهارم بارداری

هفته پنجم بارداری

هفته ششم بارداری

سه ماهه اول بارداری

سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری

غذاهای ممنوع در بارداری

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.