هفته نهم بارداری، راهنمای هفته به هفته

هفته نهم بارداری

اکنون که در هفته نهم بارداری قرار دارید و وارد اولین هفته از ماه سوم شده اید شاید برایتان جالب باشد که بدانید در طول این ماه قرار است چه اتفاقاتی برای شما و جنینتان رخ دهد، شما تنها چند هفته ی دیگر باید با سه ماهه ی اول خداحافظی کنید و و وارد فاز جدیدی از بارداری خود شوید .

این مطلب را تا انتها بخوانید و در مورد اولین هفته از ماه سومتان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اندازه جنین در هفته نهم بارداری چقدر است؟

جنین در این مدت به اندازه ی یک گیلاس در حدود 0.9 اینچ و وزن آن حدود 0.07 اونس است و رشد او همچنان در حال افزایش است!

وضعیت جنین در 9 هفتگی چگونه است؟

جنین شما اکنون شبیه یک نوزاد مینیاتوری است! او دارای لبه های گوش ،انگشتان دست و پا و کمی نوک بینی است!

سر او کمی گرد تر و صاف تر شده و عضلات کوچک او در حال شکل گیری است.

شکل جنین در هفته نهم

علائم شما در هفته نهم بارداری چیست؟

در حال حاضر هورمون بارداری یعنی hCG در بالاترین میزان خود در بدن شما در گردش است. این بدان معناست که در هفته 9 برخی از علائم شما ممکن است در شدیدترین حالت خود قرار گیرند.

هورمون hCG در واقع همان هورمونی است که به شما اطلاع می دهد باردار هستید و زمانی که از بیبی چک استفاده می کنید تست شما را مثبت نشان می دهد. همچنین در آزمایش خون برای تایید بارداری یا همان آزمایش بتا نیز مقدار این هورمون مورد بررسی قرار می گیرد.

شروع ماه سوم می تواند برای شما نوید بخش این باشد که به زودی و با ورود به سه ماهه دوم به روال عادی تری برگردید و از علائم شدیدی که داشتید رهایی پیدا کنید.

علائم اولیه بارداری چیست؟

اما در هر صورت شما در هفته ی نهم ممکن است علائمی را تجربه کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

نوسانات خلقی

از آن جایی که هورمون های مسا در این هفته شدت گرفته اند احتمالا تهوع و احساس خستگی همچنان شما را آزار می دهند. ممکن است کنترل احساسات برایتان دشوار باشد، اشکالی ندارد! به خودتان سخت نگیرید، کارهایتان را با سرعت کمتری انجام دهید، استراحت کنید ،مدیتیشن کنید، فیلم ببینید، از شرایط استرس زا دوری کنید و اجازه دهید ذهنتان آرام بگیرد.

تهوع صبحگاهی

اگر تهوع صبحگاهی همچنان با شماست تعجب نکنید، همانطور که گفتیم اگر دوقلو باردار باشید شدت علائمی مانند تهوع بیشتری هم می تواند باشد و در زمان کنونی به دلیل افزایش هورمون ها بیش تر از قبل نیز شده است.

در برخی از زنان حالت تهوع به قدری شدید است که شاید حتی نتوانند به خوبی قبل غذا بخورند اما احتمال اینکه در سه ماهه دوم رو بهبود باشید و وضعیت شما تغییر کند زیاد است.

تکرر ادرار

از آنجایی که رحم شما در حال بزرگ شدن است و جریان خون زیادی در ناحیه لگن شما وجود دارد، ممکن است بیشتر از قبل از زمان بارداری به دستشویی بروید اما اجازه ندهید که این مساله شما را از نوشیدن آب زیاد باز دارد.

خستگی

در حالی که هورمون های شما برای رشد و تکامل جنین شما در حال فعالیت و اضافه کاری هستند احتمالا شما بیشتر از قبل احساس خستگی می کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که استراحت کنید و سعی کنید میان وعده های سالم مصرف کنید.

گرفتگی و آبریزش بینی

شاید تعجب کنید اما گرفتگی و آبریزش بینی یکی از علائمی است که ممکن است در دوران بارداری تجربه کنید.

افزایش هورمون استروژن و جریان خون در دوران بارداری ‌‌‌‌‌‌می‌تواند باعث تورم پوشش مخاطی بینی و تولید مخاط بیشتر شود.

سردرد

بله هورمون ها! مجددا این هورمون ها هستند که باعث ایجاد سردرد در شما شده اند علاوه بر این کم آبی، گرسنگی، کمبود خواب و استرس نیز می تواند به تشدید این مشکل کمک کند.

یک کمپرس گرم یا سرد می تواند سردرد را کاهش دهد بنابراین استراحت کنید و قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

آیا ممکن است فردی در هفته نهم بارداری نیز بدون علامت باشد؟

اگر جزو آن دسته افرادید که دارای علائم شدید دوران بارداری هستند احتمالا با شنیدن پاسخ این سوال آه بلندی خواهید کشید!

پاسخ مثبت است چه باور کنید چه نکنید بسیاری از خانم ها حتی تا شروع ماه سوم نیز هیچ علائمی را تجربه نمی کنند.

شکم شما در 9 هفتگی چه وضعیتی دارد؟

بسیاری از مادران در هفته ی نهم بارداری نیز همچنان در حال تلاش برای بستن دکمه های شلوار جین خود هستند! اما رحم شما در حال بزرگ شدن است تا بتواند جنین در حال رشد را در خود جای دهد و در هفته های آینده رحم شما شروع به رشد از لگن خوهد کرد.

میزان افزایش وزن شما در طول دوران بارداری به شاخص توده بدنیتان قبل از بارداری (BMI) بستگی دارد اما به طور معمول احتمالا بین 11 تا 13 کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد که تا 2 کیلوگرم آن در سه ماهه اول رخ می دهد.

با این حال بسیاری از مادران به دلیل داشتن تهوع حتی ممکن است وزن خود را هم از دست بدهند اگر کاهش وزن جزئی است نگران نباشید اما چنانچه علائم تشدید شدند و در این رابطه دچار نگرانی شده اید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در برخی از زنان حتی حالت تهوع ممکن است بسیار شدید و غیر نرمال باشد که به آن HG می گویند. این حالت با حالت تهوع خفیف صبحگاهی که در اکثر زنان وجود دارد متفاوت بوده و ممکن است باعث از دست رفتن آب بدن و ضعف شدید شود که حتما بایستی تحت نظر پزشک قرار گیرد.

سونوگرافی در هفته 9 بارداری

در هفته 9 بارداری، سونوگرافی معمولا به صورت واژینال انجام می شود. این بدان معناست که پزشک یا تکنسین سونوگرافی باید یک پروب را به واژن شما وارد کند، زیرا رحم شما هنوز پشت استخوان لگن شما قرار دارد.

با ساطع شدن امواج صوتی این امکان فراهم می شود که تصویر جنین خود را روی صفحه مشاهده کنید.

سونوگرافی به این روش در تشخیص حاملگی خارج از رحم نیز کاربرد دارد.

سونوگرافی بارداری

هفته نه بارداری با داشتن دوقلو چگونه است؟

اگر در هفته 9 بارداری علائم شدیدی را تجربه کرده اید ممکن است سونوگرافی و خبر دو قلو باردار بودنتان کمی شما را شوکه کند، البته این اصلا بدان معنا نیست که همه افرادی که دارای علائم زیاد هستند دو قلو باردار باشند بلکه تنها یک احتمال است.

نکاتی برای هفته ی نهم بارداری

از سوزش سر دل جلوگیری کنید

هورمون پروژسترون در حال حاضر در بدن شما جریان دارد و ماهیچه های رحم را شل می کند تا متناسب با کودک در حال رشد شما باشد علاوه بر این دریچه بین مری و معده را نیز شل می کند و این مساله می تواند باعث یکی از علائم بارداری یعنی سوزش سر دل در شما باشد.

سوزش سر دل را می توانید با خوردن وعده های غذایی کوچک تر در طول روز متوقف کنید، اجتناب از وعده های غذایی زیاد در شب و اجتناب از غذاهای تند و چرب به شما کمک می کند. به طور کلی بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

سراغ لباس های کشدار بروید

شاید وقت آن باشد که دست از سر شلوار جین بیچاره ی خود بردارید و به شلوار های کشدار و راحت سلام کنید! لباس های راحتی با قابلیت کشسان بهترین دوست شما در این دوران خواهند بود.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

نوشیدن آب بیشتر به حل بسیاری از مشکلات بارداری از نفخ گرفته تا سردرد و یبوست کمک می کند. برای هیدراته ماندن و جلوگیری از انواع ناراحتی های ناشی از بارداری، روزانه هشت لیوان کامل مایعات شفاف و بدون کافئین بنوشید.

مطالب پیشنهادی:

هفته اول تا سوم بارداری

هفته چهارم بارداری

هفته پنجم بارداری

هفته ششم بارداری

هفته هفتم بارداری

هفته هشتم بارداری

سه ماهه اول بارداری

سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری

غذاهای ممنوع در بارداری

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.