هر آنچه لازم است در مورد سه ماهه دوم بارداری بدانید

در مورد سه ماهه دوم بارداری

تقسیم زمان بارداری به سه ماهه ها روش مناسبی برای بیان وضعیت و شرح حال یک خانم باردار می باشد. به عبارتی تغییراتی که برای مادر و جنین اتفاق می افتد به سه دسته ی کلی بارداری اولیه، میانی و اواخر بارداری تقسیم می شود که به سه ماهه ی اول تا سوم معروف هستند.

سه ماهه ی دوم نشان دهنده ی بخش دوم بارداری یعنی از هفته 13 تا 26 است، در این مدت بسیاری از خانم ها احساس سلامتی و انرژی خود را باز می یابند، وزن شما در طول این مدت به اندازه ای نیست که رفت و آمد و کارهای روزمره را برایتان دشوار کند.

برای بسیاری از خانم بهترین چیزی که در سه ماهه ی دوم وجود دارد کاهش علائم تهوع می باشد.

در سه ماهه دوم بارداری چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

بدن شما در طول سه ماهه دوم دچار تغییرات عمده ای می شود. رحم شما رشد کرده و ممکن است با کشش رباط های رحم کمی احساس ناراحتی یا درد کنید. شما شروع به احساس کشیدگی پوست خود در اطراف شکم و سینه خود خواهید کرد که ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شود. برخی از زنان در این نواحی دچار ترک‌های پوستی می‌شوند که به مرور زمان محو می‌شوند.

اگرچه در این مدت وزن کودک شما کمتر از یک کیلوگرم است، اما حجم خون شما برای برآوردن نیازهای رشد جنین افزایش می‌یابد که به این معنی است که وزن بیشتری اضافه خواهید کرد.

وضعیت احساسات شما در سه ماهه دوم بارداري چگونه است؟

بارداری می‌تواند زمان فوق‌العاده و هیجان‌انگیزی باشد، اما انتظار این را داشته باشید که برخی از روزهای تشدید اضطراب یا خلق و خوی متفاوت را تجربه کنید.

گاهی اوقات یک یا هر دوی والدین در دوران بارداری احساسات سختی را تجربه می کنند، مانند نگرانی در مورد تولد و آینده ی کودک.

لازم است بدانید که احساس اضطراب غیر معمول نبوده و برخی از زنان علائم بیماری به نام اختلال اضطراب را تجربه خواهند کرد.

افسردگی دوران بارداری نیز یک اختلال خلقی است که شامل تغییرات عاطفی شدید فراتر از آنچه در دوران بارداری انتظار دارید می باشد.

اگر نگران احساس اضطراب، بدخلقی یا افسردگی هستید بهتر است از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید.

جنین در سه ماهه دوم بارداری چه وضعیتی دارد؟

در طول سه ماهه دوم حاملگی، کودک شما از حدود 7.5 سانتی متر و وزن 30 گرم در هفته ی 13 به حدود 23 سانتی متر و 820 گرم در هفته 26 خواهد رسید.

جنین شما می تواند آزادانه در کیسه آمنیوتیک در رحم حرکت کند. در حدود هفته 19 (یا زودتر)، ممکن است این حرکت را احساس کنید (به صورت یک قلقلک ضعیف)

در طی این 3 ماه، اندام های کودک شما به رشد خود ادامه می دهند و کبد، لوزالمعده و کلیه ها شروع به کار می کنند. در هفته 20 کودک شما می تواند صداها از جمله صدای ضربان قلب شما را بشنود و اگرچه گوش ها هنوز به طور کامل شکل نگرفته اند حتی می تواند صدای شما را تشخیص دهد.

در ویزیت های دوران بارداری چه مواردی چک می شوند؟

ویزیت های منظم قبل از زایمان بخش مهمی از تضمین سلامت کودک شما خواهد بود. اینکه چند وقت یکبار به پزشک خود مراجعه می کنید به شرایط شخصی شما بستگی دارد، اما برای بسیاری از خانم ها ویزیت ها هر 4 تا 6 هفته یکبار انجام می شود.

در تمام ویزیت‌ها در سه ماهه دوم فشار خون وزن شما را بررسی می کند و ممکن است بسته به شرایطتتان برای شما آزمایش خون و ادرار نوشته شود.

پزشک یا ماما وضیعت شما را بررسی کرده و به ضربان قلب جنین گوش می دهد. اگر در سه ماهه اول بارداری خود سونوگرافی انجام نداده اید، ممکن است در هفته 18 تا 20 به شما پیشنهاد شود.

چگونه سالم بمانید؟

خوب غذا خوردن و فعال ماندن در دوران بارداری برای سلامتی جسمی و روحی شما و جنین بسیار مهم است. ورزش های سبک تا متوسط در بارداری معمولا بی خطر هستند: پیاده روی، شنا، یوگا و ورزش هایی از این دست را می توانید با مشورت پزشک خود انجامدهید.

ورزش و فعالیت هایی که در آن خطر افتادن، آسیب دیدگی یا گرمازدگی وجود دارد توصیه نمی شود.

انتخاب غذای شما در دوران بارداری نیز مهم است – اما این به معنای «خوردن به اندازه ی دو نفر» نیست. تحقیقات نشان داده است که آنچه در دوران بارداری می خورید بر روی رشد و همچنین سلامت کودک شما در مراحل بعدی زندگی تأثیر می گذارد.

مطلب پیشنهادی: 11 مورد از غذاهایی که در بارداری نباید خورد

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.