هفته یازدهم بارداری، راهنمای هفته به هفته

هفته یازده بارداری

احتمالا اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید در هفته یازدهم بارداری یا در آستانه ورود به آن هستید و قصد دارید تا اطلاعات جامع تری در رابطه با آن چه در این زمان اتفاق می افتد کسب کنید. قطعا برایتان جالب است که بدانید جنین شما در هفته یازده چه وضعیتی دارد و شما قرار است چه علائمی را تجربه کنید.

در این مطلب اطلاعات جامعی در رابطه با هفته یازدهم بارداری خواهید خواند.

اندازه جنین در هفته یازدهم بارداری چقدر است؟

جنین شما اکنون به اندازه ی یک لیمو ترش است! حدود 1.6 اینچ طول و 0.25 اونس وزن دارد، ممکن است عجیب به نظر برسد اما نسبت سر به بدن آن ها 1 به 1 است که در آینده تغییر خواهد کرد.

بارداری حدود 40 هفته طول می کشد و پزشک معمولا برای تعیین وضعیت شما از معیار هفته استفاده می کند.

در هفته یازدهم بارداری در واقع 2 ماه و 3 هفته از آغاز بارداری شما گذشته است.

وضعیت جنین در هفته یازده بارداری چگونه است؟

در طول هفته یازدهم کودک شما با آرامی و ظرافت درون شکم شما در حال حرکت است (شما متوجه این حرکت نخواهید شد) جنین یازده هفته ای شما اکنون پوستی شفاف داشته اما در مسیر کدر شدن است، جوانه های دندان، فولیکول های مو و بستر ناخن ها نیز در حال شکل گیری هستند. هیجان انگیز است، نه؟!

در هفته ی یازدهم پیشانی کودک شما کمی برآمده است و چشمانش بیشتر در وسط صورت قرار گرفته اند. جنین شما در واقع اکنون شبیه به یک نسخه ی مینیاتوری از خودش در زمان تولد است و حالا کمتر از قبل به ادم فضایی ها شباهت داشته و به وضوح شبیه انسان است!

انگشتان دست و پا، که تا همین اواخر فقط پاروهای تاردار کوچکی بودند، اکنون به اجزای قابل تشخیص و مجزا از هم تبدیل شده اند.

اگر فرزند شما دختر باشد هفته ی یازدهم زمانی است که تخمدان های او شروع به رشد می کنند و همچنین اندام تناسلی خارجی کودک شما نیز در حال شکل گیری است.

در این دوران بدن جنین شما که تا همین اواخر بیشتر شبیه حرف C و منحنی بوده است صاف تر از قبل می شود.

از هفته 11 امکان مشاهده نوک سینه روی سینه جنین شما وجود خواهد داشت.

در طول 3 هفته آینده طول جنین شما دو برابر خواهد شد و جای تعجب نیست اگر احساس خستگی داشته باشید زیرا حتی زمانی که خوابیده اید نیز بدن شما برای رشد کودکتان در حال کار کردن است.

جنین در هفته یازدهم چه شکلی است

علائم هفته 11 بارداری

احتمالا در حدود هفته ی 11 بدن و ذهن شما همچنان درهم برهم و آشفته است و ممکن است احساس راحتی نداشته باشید، همانطور که بارها نیز اشاره کردیم همه چیز زیر سر هورمون های شماست! ممکن است حتی همچنان حالت تهوع داشته باشید اما خبر خوب اینکه چیزی تا انتهای سه ماهه اول نمانده است و می توانید امیدوار باشید که با شروع سه ماهه دوم وضعیت به حالت قبل برخواهد گشت.

در ادامه می توانید علائمی که ممکن است در این مدت تجربه کنید را بخوانید.

احساس خستگی

احتمالا گاهی اوقات احساس کسی را دارید که از جنگ برگشته است! اما همانطور که گفتیم می توانید به پایان سه ماهه اول امیدوار باشید تا خستگی شما در طول سه ماهه دوم جبران شود.

حالت تهوع

اگر از آن دسته افرادی هستید که بیشتر از هر علامت دیگری احساس حالت تهوع داشته اید حتما بسیار کلافه اید و دلتان می خواهد همه چیز به حالت نرمال برگردد. کمی تحمل کنید و به بهبود وضعیت خود در سه ماهه دوم امید داشته باشید.

نفخ

اگر صدای قار و قور شکمتان و احساس نفخ شما را اذیت می کند بهتر است نگاه دقیق تری به سبد غذایی خود داشته باشید تا بتوانید این حالت را کاهش دهید. سعی کنید مصرف زیاد غذاهایی مانند لوبیا، کلم و … که باعث ایجاد گاز معده می شوند را کم تر کنید، مایعات زیاد بنوشید و غذاهای فیبر دار مصرف کنید.

نوسانات خلقی

یک دقیقه احساس سرحالی می کنید و لحظه ی دیگر احساستان فروکش می کند؟ نگران نباشید شما دیوانه نشده اید! نوسانات خلقی در این مدت به لطف هورمون هایی که در بدن شما می چرخند کاملا طبیعی هستند.

برخی از تمرینات ذهنی مانند یوگا می تواند به شما کمک کند ذهن آرام تری داشته باشید علاوه بر این سعی کنید از موقعیت های تنش زا دوری کنید اما اگر فکر می کنید نوسانات خلقی شما ریشه در مشکلات روانشناختی سابق دارد از یک روانشناس و مشاور کمک بگیرید تا بتوانید آرامش از دست رفته خود را بازیابی کنید.

گرفتگی عضلات پا

احساس گرفتگی در عضلات پا می تواند تا جایی برای شما آزاد دهنده باشد که خواب شما را نیز مختل کند. نوشیدن آب زیاد می تواند به شما در کم شدن این علامت کمک کند علاوه بر این نگاهی به رژیم غذایی خود داشته باشید تا مطمئن شوید به مقدار کافی پتاسیم و منیزیم مصرف می کنید.

تیره شدن پوست

ممکن است یک روز صبح از خواب بیدار شوید و از خط تیره ای که درست وسط شکم ظاهر شده متعجب شوید، خب باید بگوییم که این یک علامت طبیعی و ناشی از هورمون ها بوده و معمولا دائمی نیست اگر چه ممکن است بعد از زایمان و در دوران شیردهی هم وجود داشته باشد.

ترشحات واژن

افزایش ترشحات در طول بارداری مساله عجیبی نیست و قابل انتظار است.

به طور کلی زنانی که دو قلو باردار هستند ممکن است علائم گفته شده را با شدت بیشتری احساس کنند. در هر صورت بدن شما دستخوش تغییر است و ممکن است حتی حس کنید که موها و ناخن ها رشد بیشتری دارند.

مهم ترین نکته در طول دوران بارداری این است که به صدای بدن خود گوش کنید و در صورت نیاز استراحت کنید.

تغییرات مو و ناخن ها

این می تواند یکی از تغییرات دلخواه شما در این دوران باشد. بسیاری از زنان باردار در این دوران می گویند که موهایشان ضخیم تر و زیباتر از قبل شده است که قطعا یک تغییر دلپذیر برای شما خواهد بود.

علاوه بر موها ناخن ها هم ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی با سرعت بیشتری رشد کنند.

پاک شدن پوستتان

اگر از آن دسته افرادی بوده اید که از دوره ی نوجوانانی با جوش های صورت دست وپنجه نرم کرده اید بالاخره زمانی فرا رسیده است که متوجه شوید پوستتان بالاخره در حال پاک شدن است. برای کمک به این روند مقدار مناسبی آب بنوشید و از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشوید.

اندازه شکم در هفته یازدهم بارداری

در هفته یازدهم بارداری تشخیص اینکه آیا شما شکم دارید یا نه سخت است به خصوص اگر اولین بارداری شما باشد ممکن است متوجه آن نشوید. این مساله در مورد خانم هایی که دومین تجربه بارداری خود را می گذرانند و یا دوقلو باردار هستند مشهود تر است.

در حالی که ممکن است شکم شما تغییر محسوسی نکرده باشد اما شما احتمالا متوجه تغییراتی در قسمت سینه ها خواهید شد. اگر متوجه چنین موضوعی شدید از لباس زیر های راحت و کشی استفاده کنید تا اذیت نشوید.

آیا می توانید حرکات جنین را در هفته 11 بارداری احساس کنید؟

احتمالا مشتاق هستید تا اولین تکان های کودک خود را حس کنید اما هفته ی یازدهم برای شروع این احساس کمی زود است. احتمالا تا حدود سه ماهه دوم بارداری شما متوجه این حرکات نمی شوید و علت آن این است که جنین هنوز خیلی کوچک است. اما نگران نباشید به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

نکاتی برای هفته یازدهم بارداری

مصرف کلسیم

کودک برای کمک به رشد استخوان ها ودندان ها به 1000 میلی گرم کلسیم به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه شما نیاز دارد. محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر پاستوریزه همیشه انتخاب های خوبی هستند، اما می توانید کلسیم را از منابع دیگر مانند بادام، تخم مرغ و … نیز دریافت کنید.

فراموش نکنید که برای مصرف هر گونه مکمل از پزشک خود مشورت بخواهید و هرگز خودسرانه اقدام به مصرف دارو نکنید.

پیاده روی

پیاده روی یکی از بهترین اشکال ورزش در دوران بارداری است که انجام آن ایمن و آسان است. اگر قبلا عادت به ورزش نداشته اید نیز پیاده روی برای شما ایده آل است.

سعی کنید پیاده روی را در هوای تازه انجام دهید تا حتی به رفع حالت تهوع شما کمک کند. اما نوشیدن آب را به هیچ وجه فراموش نکنید و از پیاده روی در روزهای گرم اجتناب کنید.

سوزش سر دل را مهار کنید

شما می توانید سوزش سر دل را با اجتناب از غذاهای چرب و دارای ادویه مهار کنید تا رفلاکس معده را کاهش دهید هم چنین در نظر داشته باشید که بلافاصله بعد از صرف غذا دراز نکشید تا غذا به خوبی هضم شود.

مراقب پوستتان باشید

در 11 هفتگی پوست شما هنوز شروع به کش آمدن نکرده است بنابراین شاید این زمان مناسبی باشد که بتوانید استرچ مارک ها را در آینده بهتر مهار کنید.

البته که هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از به وجود آمدن این خطوط وجود ندارد و بسیاری اوقات یک مساله ژنتیکی است اما مرطوب کردن پوست، نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن مواد مغذی تقویت کننده پوست مانند ویتامین های C، E، B2، B3 و روی می تواند کمک کند.

مسواک زدن را فراموش نکنید

بهداشت دهان و دندان در هر زمان به خصوص در دوران بارداری بسیار مهم است به همین دلیل برای مراقبت از دندان های خود وقت بگذارید.

پس انداز کنید

اگر شاغل هستید طبیعتا تا مدتی پس از به دنیا آمدن فرزندتان نمی توانید سر کار بروید و شاید این مساله برای شمایی که عادت به استقلال مالی داشته اید کمی سخت باشد بنابراین سعی کنید همواره برای خودتان پس انداز داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.