5 نکته برای کاهش استرس قبل از زایمان

5 نکته برای کاهش استرس قبل از زایمان

برای بسیاری از مادران در کنار تمام هیجاناتی که قبل از به دنیا آمدن فرزندشان تجربه می کنند سوالاتی وجود دارد که ممکن است با نزدیک شدن به موعد زایمان باعث نگرانی و اضطراب آ ن ها شود.

این اضطراب خصوصا اگر اولین تجربه ی شما باشد به دلیل ناشناخته بودن شرایط پیش رو بیشتر خود را نشان می دهد. به سختی می توانید گروهی از مادران باردار را در سه ماهه سوم بارداری پیدا کنید که مکالمه آنها حول محور زایمان نباشد. 5 مورد زیر می تواند به شما کمک کند تا برای این اتفاق بزرگ آماده شوید.

5 نکته برای کاهش استرس قبل از زایمان

آنطور که راحتید انتخاب کنید

شما مجبور نیستید به همه ی توصیه های اطرافیان برای انتخاب بیمارستان، پزشک، نحوه زایمان و … گوش کنید! این مساله در مورد بدن شما و فرزندتان است بنابراین آنطور که خودتان راحت هستید و آرامش خاطر بیشتری دارید عمل کنید. این مساله بدان معنا نیست که از تجربیات اطرافیان غافل شوید، نظرات آن ها را تمام و کمال بشنوید اما به خاطر داشته باشید که در نهایت شما تصمیم گیرنده هستید.

بخشی از اتفاقات، غیر قابل پیش بینی هستند

اگر از مادرانی که در سه ماهه سوم بارداری یا حتی قبل از آن هستند بپرسید همگی دوست دارند که یک گوی جادویی داشته باشند تا بتوانند شرایط خود را در روز زایمان بدانند، در واقع آن ها دوست دارند بدانند که آیا زایمان راحتی خواهند داشت یا خیر؟ البته بدون گوی جادویی تنها راه حل این است که خودتان را برای اتفاقات غیر قابل پیش بینی آماده کنید.

“پذیرش” بهترین کمک کننده است تا بهتر بتوانید با آنچه که نمی دانید روبرو شوید.

اگر در مورد مساله خاصی نگرانی هستید آن را حتما با پزشک خود مطرح کنید، شما می توانید در کلاس های آمادگی قبل از زایمان نیز شرکت کنید تا نگرانی هایتان کاهش یابد.

فکر کردن به زایمان ممکن است ترسناک باشد

مانند هر تجربه ی ناشناخته ی دیگری زایمان نیز می تواند به دلیل ناشناخته بودن برای شما دلهره آور باشد بنابراین دست از سرزنش کردن خود بردارید. طبیعی است که گاهی اوقات احساس عصبانیت داشته باشید تصور نکنید شما تنها خانم باردار در جهان هستید که از زایمان می ترسد اما سعی کنید با آگاه شدن و کمک گرفتن از دیگران این استرس ها را مدیریت کنید.

بسیاری از مادران که تجربه ی زایمان را داشته بر این باورند که تکنیک های تنفس واقعاً در هنگام زایمان به آن ها کمک کرده است.

علاوه بر این بسیاری از مادران اعتقاد دارند نحوه ی تفکر آن ها در مورد زایمان واقعا تاثیرات مثبتی برای آن ها داشته است. به طور مثال تعریف شما از “درد” چیست؟ قطعا برای شما حس ناخوشایندی خواهد بود اگر به لحظه ی درد کشیدن خود فکر کنید اما بیایید طور دیگری به این مساله نگاه کنیم، بیایید تعریف ذهنی خود را از درد عوض کنیم: اگر “درد” را به عنوان قدم هایی برای نزدیک شدن و در آغوش گرفتن نوزادتان تصور کنید تحمل آن برایتان بسیار راحت تر خواهد شد.

مامای همراه می تواند به شما کمک کند

اگر قصد زایمان طبیعی دارید برای تسکین دردهایتان قبل از زایمان می توانید از یک ماما بخواهید که همراه شما باشد.

به همه ی دردسرها می ارزد

هیچ مادری را پیدا نمی کنید که به شما بگوید سختی هایی که برای بارداری و زایمان متحمل شده ارزشش را نداشته! حتی آن هایی که در لحظه ی زایمان به قدری وحشت دارند که آرزو می کنند کاش می توانستند تاریخ را 9 ماه به عقب برگردانند و هرگز بچه دار نشوند نیز بعدها به شما خواهند گفت که این اتفاق شیرین ترین لحظه ی زندگی آن ها بوده است.

مطلب پیشنهادی: 8 نکته کلیدی برای یک خواب راحت در بارداری

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.