شانس بارداری خود را با شناخت علائم تخمک گذاری افزایش دهید

شناخت علائم تخمک گذاری

تخمک گذاری معمولا در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد و شما در سه روز منتهی به تخمک گذاری بیشترین احتمال بارداری را خواهید داشت.

تشخیص زمان تخمک گذاری خصوصا در افرادی که دارای چرخه های نامنظم هستند می تواند سخت باشد و برای پی بردن به آن می توانید به علائم رایج در زمان تخمک گذاری مانند تغییرات دمای بدن، مخاط دهانه رحم و … که در ادامه در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد توجه کنید.

تخمک گذاری چیست؟

تخمک گذاری به زبان ساده زمانی است که یک تخمک از تخمدان ها آزاد می شود. از پنج روز قبل از تخمک گذاری تا روزی که تخمک گذاری می کنید به طور بالقوه توانایی باردار شدن دارید اما اگر در سه روز آخر این دوره شش روزه رابطه جنسی داشته باشید، شانس بارداری شما بالاتر است.

چه زمانی تخمک گذاری انجام میشود

به طور کلی شما در اواسط چرخه قاعدگی خود تخمک گذاری می کنید. اگر یک چرخه متوسط 28 روزه دارید، ممکن است حدود روز 14 تخمک گذاری کنید. با این حال طول چرخه های طبیعی می تواند از 21 تا 35 روز متغیر باشد. برخی از زنان در هر سیکل تقریباً در یک روز خاص تخمک گذاری می کنند اما برای برخی دیگر تعیین زمان دقیق آن دشوار است.

در صورت تمایل به بارداری یادگیری نحوه شناسایی علائم تخمک گذاری می تواند به شما در برنامه ریزی زمان رابطه جنسی کمک کند.

علائم تخمک گذاری

تقریبا همه ی خانم ها سه علامت زیر را در زمان تخمک گذاری تجربه خواهند کرد:

تغییرات در دمای پایه بدن (BBT): BBT پایین ترین دمای بدن شما در طول یک دوره 24 ساعته است. در روز بعد از تخمک گذاری، BBT شما 0.5 تا 1.0 درجه فارنهایت افزایش یافته و تا پریود بعدی شما ادامه پیدا خواهد کرد.

تغییرات در مخاط دهانه رحم: مخاط دهانه رحم در واقع همان ترشحات واژن است. در طی چند روز قبل از تخمک گذاری و بلافاصله پس از تخمک گذاری ممکن است متوجه افزایش مخاط دهانه رحم و تغییر در بافت آن شوید. این ترشحات ممکن است شفاف و لغزنده مانند سفیده تخم مرغ خام باشند.

تغییرات در دهانه رحم: در طول تخمک گذاری، دهانه رحم معمولا نرم تر، بلندتر، مرطوب تر و بازتر است و این در حالی است که در زمان های عادی اینچنین نیست. شما می توانید با استفاده از انگشت این تغییرات را بررسی کنید.

علائم زیر به اندازه علائمی که در بالا توضیح داده شد رایج یا ثابت نیستند، بنابراین ممکن است همه، برخی یا هیچکدام از آنها را نداشته باشید. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • حساسیت سینه
  • گرفتگی خفیف در شکم، یا کمردرد یک طرفه، که به عنوان mittelschmerz (در آلمانی به معنی “درد میانی”) شناخته می شود.
  • لکه بینی بسیار خفیف (خونریزی یا ترشحات واژن که ممکن است هنگام رها شدن تخمک ایجاد شود)
  • تقویت حس بویایی
  • افزایش میل جنسی
  • تغییر در اشتها یا خلق و خو

نحوه محاسبه زمان تخمک گذاری

هیچ روشی برای پیش بینی دقیق زمان تخمک گذاری وجود ندارد. اما با تخمین حدودی آن شما می توانید برنامه ریزی بهتری برای باردار شدن و زمان رابطه جنسی یا لقاح داخل رحمی (IUI) داشته باشید.

برای تخمین زمان تخمک گذاری اگر چرخه ی منظمی دارید می توانید 14 روز از زمانی که انتظار پریود بعدی خود را دارید به عقب برگردید. همانطور که گفتیم روز تخمک گذاری و 5 روز قبل از آن اهمیت زیادی دارد بنابراین اگر روز 1 اولین روز پریود شما و روز 28، روز قبل از انتظار پریود بعدی شما باشد، در روزهای 9 تا 14 احتمال بارداری شما بیشتر خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم مطلب تعیین زمان تخمک گذاری به زبان ساده را مطالعه کنید تا به طور کامل متوجه تعیین زمان تخمک گذاری از روی تقویم شوید.

سه روز آخر را دریابید!

احتمال بارداری شما در 3 روز آخر منتهی به روز تخمک گذاری شما بیشتر است این به این دلیل است که تخمک شما 24 ساعت پس از تخمک گذاری در لوله فالوپ زنده می ماند و اگرچه اسپرم‌ها می‌توانند تا پنج روز در بدن زن زنده بمانند، اما احتمال اینکه اسپرم، تخمک شما را ظرف سه روز پس از رابطه جنسی بارور کند بیشتر است.

اگرچه این روش ها دقیق و قطعی نیستند اما می توانند احتمال بارداری شما را بیشتر کنند.

در یک مطالعه بزرگ روی زنان با چرخه های 28 روزه، روز تخمک گذاری از 7 تا 19 روز قبل از قاعدگی متغیر بود و تخمک گذاری 14 روز قبل از پریود تنها در مورد 10 درصد زنان صدق می کرد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.