علائم اولیه بارداری چیست؟

علائم اولیه بارداری چیست؟

حتما شما هم از مادر، خواهر و اطرافیان خود در رابطه با علائم اولیه بارداری مانند تهوع، حساسیت به بو و … شنیده اید هر چند که بهترین روش برای اطلاع از بارداری آزمایش های مربوطه است اما شناخت این علائم می تواند به شما در تشخیص سریع تر کمک کند.

اما قبل از اینکه در رابطه با علائم بارداری صحبت کنیم لازم است تا به چند پرسش پاسخ بدهیم:

آیا علائم اولیه بارداری در همه ی افراد یکسان است؟

پاسخ به این سوال قطعا خیر است. تجربه ی افراد از روزهای اولیه بارداری، در زمان بارداری و حتی زایمان می تواند متفاوت باشد.

آیا شروع علائم اولیه بارداری در همه ی افراد یکسان است؟

پاسخ باز هم منفی است. اگر به عقب افتادن عادت ماهیانه به چشم یکی از بارزترین علامت های بارداری نگاه کنیم برخی از افراد حتی قبل از رسیدن به موعد پریود خود نیز علائمی را تجربه می کنند که برای برخی این علامت ها تا مدت ها بعد ظاهر می شود و یا حتی اصلا ظاهر نمی شود.

بنابراین علائم اولیه بارداری (مانند حساسیت به بو و حساس شدن سینه‌ها) ممکن است تنها چند روز پس از لقاح ظاهر شود یا در برخی دیگر تا ماه ها علامتی به جز تاخیر پریود ظاهر نشود.

10 علامت بارداری به اختصار کدامند؟

در ادامه ی این مطلب به طور مفصل در رابطه با علائم بارداری صحبت خواهیم کرد اما اگر بخواهیم به طور خلاصه چند علامت شایع بارداری را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عقب افتادن پریود
  • تکرر ادرار
  • درد و حساسیت سینه ها
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • لکه بینی
  • نفخ
  • نوسانات خلقی

اما علائم اولیه بارداری کدام ها هستند؟

تاخیر در زمان پریود

یکی از اولین نشانه هایی که خبر از بارداری شما می دهند عقب افتان عادت ماهیانه است، توصیه می کنیم یک هفته پس از به تاخیر افتادن پریودتان جهت انجام آزمایش به پزشک خود مراجعه کنید البته تا قبل از مراجعه استفاده از بی بی چک نیز می تواند تا حدی خبر از باردار بودن یا نبودنتان بدهد.

حالت تهوع

حالت تهوع یکی از علائم نسبتا شایعی است که شاید در اطرافیان خود نیز دیده باشید این حالت که عموما در هنگام صبح بیشتر به سراغ شما می آید ممکن است در افراد مختلف با شدت بیشتر و یا کمتری دیده شود.

داشتن حالت تهوع الزاما با استفراغ همراه نیست اما برخی از افراد حالت تهوع و استفراغ را به طور همزمان تجربه می کنند.

این مشکل می تواند شرایط آزاردهنده و سختی را برای شما به وجود بیاورد اما در اکثر افراد پس از مدتی رفع خواهد شد، در صورت تداوم این عارضه می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که تهوع و استفراغ به خودی خود مشکلی برای جنین به وجود نخواهد آورد اما چنانچه باعث میلی شدید شما به مدت طولانی باشد در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

تغییر در حس بویایی

افزایش حس بویایی یکی دیگر از نشانه هایی است که خبر از بارداری شما می دهد، شما در این حالت نسبت به برخی بوها حساسیت پیدا کرده و آن ها را شدید تر از قبل حس می کنید همین مساله خود می تواند یکی از دلائل حالت تهوع و استفراغ باشد.

لکه بینی

اگرچه لکه بینی یا همان خون ریزی خفیف برای همه ی خانم ها رخ نمی دهد و دلایل آن می تواند متفاوت باشد اما وجود آن یکی از علائم بارداری محسوب شده و به دلیل اتصال جنین به بافت رحم اتفاق می افتد.

خستگی

احساس خستگی غیر طبیعی که خصوصا در سه ماهه ی اولیه بارداری رخ می دهد نیز یکی از نشانه های بارداری است و اگرچه با گذشت زمان از بین می رود اما می تواند در اواخر بارداری مجددا به سراغتان بیاید.

تکرر ادرار و یبوست

در بسیاری از خانم ها تکرر ادرار به دلیل تغییرات هورمونی و همچنین یبوست به دلیل بالا رفتن میزان پروژسترون خون ممکن است اتفاق بیفتد.

برای جلوگیری از یبوست بهترین گزینه استفاده از غذاهای دارای فیبر، آب زیاد و ورزش است.

سر درد و سرگیجه

سردرد که ممکن است به دلیل افزایش فشار خون اتفاق بیفتد و همچنین سرگیجه و بعضا از حال رفتن می تواند یکی از نشانه های بارداری باشد.

تغییرات نیپل و درد در سینه ها

در زمان بارداری به دلیل تغییراتی که در هورمون ها به وجود می آید ممکن است سینه ها متورم شده و با احساس درد و گزگز شدن همراه باشد علاوه بر این تغییر رنگ در این ناحیه نیز می تواند اتفاق بیفتد.

تغییرات رفتاری و خلق و خو

تغییرات هورمونی می تواند باعث بسیاری از واکنش ها در بدن افراد شود که یکی از آن ها نوسانات رفتاری است که باعث تحریک پذیری بیشتر فرد، افسردگی و سایر هیجانات خواهد شد.

تغییرات چهره

این تغییرات که در اصلاح عامه ی مردم نیز بسیار رایج است و حتی بسیاری از نزدیکانتان ممکن است از تغییرات چهره ی شما متوجه باردار بودنتان بشوند دلیل علمی نیز دارد! با باردار شدن و افزایش حجم خون در رگ ها فعالیت غده های چربی بیشتر شده و به همراه آن ظاهر و پوست شما ممکن است دچار تغییر شده و شاداب تر و زیبا تر از قبل شود.

از دیگر علامت های بارداری سوزش سر دل، افزایش فشار خون، گرفتگی عضلات، بالا رفتن درجه حرارت بدن و افزایش ضربان قلب می باشد.

لازم به ذکر است که همه علائم بارداری در افراد مختلف می تواند دارای طیف های مختلفی باشد و الزاما همه ی افراد نیز دارای این علائم نیستند.

چه زمانی می توانید آزمایش بارداری انجام دهید؟

از آنجایی که تولید هورمون hCG در بدن شما زمان می برد، اغلب بهتر است قبل از انجام تست بارداری خانگی صبر کنید تا موعد پریودشما بگذرد.

قبل از این مرحله چنانچه آزمایش دهید ممکن است منفی علی رغم باردار بودن شما جواب تست منفی باشد.

هورمون HCG چیست؟

hCG هورمونی است که در دوران بارداری توسط جفت تولید می شود , به ضخیم شدن پوشش داخلی رحم برای حمایت از جنین در حال رشد کمک می کند.

این هورمون دستور توقف قاعدگی را به بدن صادر کرده و تا هفته ی 10 بارداری مقدار آن افزایش می یابد بنابراین اندازه گیری این هورمون برای اطلاع از باردار بودن شما مطمئن ترین روش است.

هورمون HCG را چگونه اندازه می گیرند؟

اندازه این هورمون را با انجام آزمایشی به نام بتا اندازه می گیرند. برای انجام این آزمایش نیاز به نمونه گیری از خون شما وجود دارد.

قبل از انجام این آزمایش احتمالا از شما سوالاتی نظیر اینکه چند روز پریودتان عقب افتاده خواهند پرسید.

اگر به باردار بودن خود شک دارید می توانید از طریق بی بی چک و آزمایش بتا به شک خود پایان دهید.

آیا استفاده از تست های بارداری خانگی روش خوبی است؟

تست های بارداری خانگی یا همان بیبی چک ها روش خوبی برای اطلاع از بارداری هستند اما در هر صورت ممکن است این تست ها در مواردی دچار خطا و اشتباه شوند و به همین جهت انجام آزمایش خون یا همان بتا بهترین روشی است که می توانید از بارداری خود مطمئن شوید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.