طلاق و افسردگی فرزندان، زنگ خطرهای افسردگی کودکان طلاق را بشناسید

عموما وقتی خبر از جدایی زوجی می شنویم اولین پرسش و نگرانی که به ذهنمان می رسد این است که آیا فرزندی داشته اند؟ تکلیف بچه ها چه خواهد شد؟ با چه کسی زندگی خواهند کرد و سوالاتی از این دست.

این بدان معناست که همه ی ما از تاثیرات طلاق بر فرزندان آگاه هستیم اما آیا طلاق و افسردگی فرزندان با یکدیگر مرتبط هستند؟ آیا جدایی والدین می تواند باعث افسردگی در کودکان شود؟

متاسفانه پاسخ مثبت است.

هر چند که برخی اوقات این جدایی به نفع فرزندان است تا از بحث و مشاجره و فضای مسموم و آسیب زا به دور باشد اما نمی توان منکر شد که حتی در چنین شرایطی نیز جدایی می تواند مشکلات زیادی را برای بچه ها به وجود بیاورد و روح و روان آن ها را آزار دهد.

در واقع خود طلاق و جدایی فارغ از مابقی شرایط آسیب زننده است.

طلاق و افسردگی فرزندان

تمامی مشکلاتی که کودکان پس از طلاق والدین تجربه می کنند می تواند مقدمه ای برای ابتلا به افسردگی باشد بنابراین اگر به تازگی جدا شده اید یا تصمیم به آن دارید و یا حتی از اطرافیان کودکان طلاق هستید با شناخت این مشکلات می توانید در جهت رفع آن ها تلاش کنید تا از افسردگی و صدمات بعدی جلوگیری کنید.

جدایی می تواند اثراتی بر فرزند شما بگذارد که حتی انتظارش را ندارید. اگر اکنون درگیر موضوع طلاق هستید و یا بوده اید کاملا طبیعی است که احساس خستگی داشته باشید.

شما قطعا به زمانی برای بازیابی خودتان احتیاج خواهید داشت اما فراموش نکنید که شاید به دید دیگران و حتی خود شما خانواده تان از هم پاشیده باشد اما اگر دقیق تر بخواهیم نگاه کنیم شما همچنان مسئول فرزندانی هستید که سرنوشتشان برای شما بیش از هر چیز اهمیت دارد و این یعنی باید تمام تلاش خود را بکنید تا به لحاظ عاطفی از کودکتان که حالا به یقین مهم ترین فرد خانواده شماست مراقبت کنید.

اما چه رفتارهایی می تواند زنگ خطر ابتلا به افسردگی در کودکان طلاق باشد؟

هر چند که بسیاری از رفتارهایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد برای کودکی که والدینش جدا شده اند در ابتدا طبیعی است اما عدم توجه شما به این رفتارها و شدت گرفتن آن ها می تواند سلامت روان کودک را در آینده تهدید کند.

زنگ خطر های افسردگی در کودکان طلاق

عصبانیت

چندان عجیب نیست که بچه ها از اتفاقی به نام طلاق دچار عصبانیت باشند اگر دنیا را از دید آن ها بررسی کنید فهمیدن اینکه جهان کودکانه آن ها تا چه اندازه زیر و رو شده است کار سختی نیست.

خشم از این موضوع می تواند در هر سنی مشکل ساز باشد اما اثرات آن در کودکان و نوجوانان بیشتر نمود پیدا می کند، آن ها ممکن است احساس رها شدن و ترد شدگی داشته باشند و شما اولین کسی هستید که باید به آن ها در حل این موضوع کمک کنید.

عجیب است اما برخی از کودکان در چنین شرایطی از خودشان نیز خشمگین می شوند، این خشم رو به درون از آن جایی سرچشمه می گیرد که آن ها به هر دلیلی خود را به علت طلاق والدینشان سرزنش می کنند.

وظیفه ی شما به عنوان یه والد آگاه این است که به احساسات فرزند خود در چنین شرایطی بیش از پیش حساس باشید تا بتوانید به او کمک کنید. اجازه ندهید احساسات بد در او ماندگار شوند و به مشکلات روحی و افسردگی منجر شوند.

کناره گیری از اجتماع

معمولا اولین موردی که در رابطه با افسردگی به ذهنمان می رسد این است که فرد افسرده علاقه به انزوا و کناره گیری از اجتماع دارد.

در رابطه با بچه های طلاق این رابطه از هر دو طرف قابل بررسی است. یعنی هم ممکن است نبودن در اجتماع باعث افسردگی شود و هم افسردگی به دوری از جامعه و دوستان منجر شود.

این کودکان ممکن است علاقه ای به معاشرت با دوستان و شرکت در رویدادهای مدرسه نداشته باشند.

اما اگر شما به عنوان پدر یا مادر آنقدر غرق در مشکلات و کشمش های خود باشید که اصلا متوجه معاشرت ها و عدم علاقه فرزندتان به حضور در اجتماع نشوید چگونه می توانید به او کمک کنید؟ اگر پیگیر شرایط مدرسه ی او و ارتباط با دوستانش نباشید قطعا متوجه نخواهید شد که او ممکن است تا چه اندازه منزوی شده باشد.

تقویت اعتماد به نفس و گفتگو با فرزندتان از راه هایی هستند که می تواند کودک شما را مجددا از لاک تنهایی خودبیرون بکشد.

پایین آمدن نمرات

پایین آمدن نمرات فرزند شما می تواند زنگ خطری باشد که سلامت روان او آسیب دیده یا به افسردگی دچار شده است.

البته توجه داشته باشید که کنار آمدن با موضوع طلاق حتی برای بزرگسالان نیز دشوار است و نباید برای به دست آوردن نمرات بالاتر یا برگشتن به وضعیت قبلی به هیچ عنوان آن ها را تحت فشار یا اجبار و تهدید قرار دهید.

طبیعی است که کودکان ممکن است به دلیل افزایش درگیری بین والدین خود احساس بی توجهی، افسردگی یا ترد شدن داشته باشند اما شما وظیفه دارید که با رفتار درست، دادن امنیت به فرزندتان و حتی کمک گرفتن از یک مشاور به فرزندتان کمک کنید تا به وضعیت قبل برگردد.

اضطراب جدایی

یکی دیگر از احساسات منفی که این کودکان اغلب تجربه می کنند اضطراب جدایی است. کودکان کوچک تر ممکن است به شما بچسبند و گریه کنند.

تلاش شما برای دادن امنیت به آن ها اینکه به مرور در کم شدن این اضطراب ها تاثیرگذار خواهند بود.

شما می توانید برای بچه های بزرگ تر یک تقویم تهیه کنید و زمان هایی را که به دیدارش می آیید روی آن مشخص کنید تا اطمینان بیشتری در آن ها شکل بگیرد.

آموختن مهارت های رفتاری والدین با فرزندان باید از مهم ترین دغدغه های شما در همه شرایط باشد تا از اسیب به روح و روان کودکتان جلوگیری کنید.

برگشت به عقب

برخی از بچه ها خصوصا در سنین پایین تر ممکن است به رفتارهای گذشته و کودکانه ی خود برگردند. شب ادراری و مکیدن انگشت می تواند از نشانه های این موضوع باشد.

اگر متوجه چنین موضوعی شدید احتمالا فرزند شما استرس و نگرانی زیادی را تجربه می کند.

تغییر الگوی خواب

مشکلات خواب در کودکان از جمله مواردی است که می تواند د رهر سنی اتفاق بیفتد و یکی از نتایج آن ممکن است افزایبش وزن باشد.

مطالعات نشان می دهد BMI یا شاخص توده بدنی در کودکان طلاق می تواند بیشتر از سایر هم سن وسالان آن ها باشد.

موارد دیگری مانند کابوس دیدن، صحبت از موجودات ترسناک، هیولا و … نیز نشان دهنده اضطراب کودکان است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا منجر به مشکلات بعدی نشود.

رفتارهای مخاطره آمیز

گرایش به مصرف مواد مخدر، الکل و آغاز فعالیت های زودهنگام جنسی یک زنگ خطر جدی برای شماست.

نتیجه گیری

به طور کلی درک و توجه به عواطف و احساسات فرزندتان یکی از کارهای است باید قبل و بعد از جدایی انجام دهید و چه بسا این مسئولیت برای شما پس از جدایی سنگین تر خواهد بود.

طلاق و افسردگی فرزندان شما مساله ای نیست که توقع داشته باشید گذشت زمان به تنهایی بتواند آن را حل و مهم ترین نقش را شما به عنوان پدر و مادر خواهید داشت.

جدایی شما و همسرتان به معنی پایان رابطه شما دو نفر است اما فرزند یا فرزندان شما همچنان برای هر دوی شما مهم هستند و بنابراین سلامت روان آن ها باید بیشتر از هر زمان دیگری دغدغه ی شما باشد.

نحوه ی توضیح شما به او در رابطه با جدایی و طلاق نیز می تواند تاثیر به سزایی در آرامش خاطر آن ها داشته باشد که در مطالب بعد به آن خواهیم پرداخت.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.