از چه زمانی باید به سلامت روان کودک خود فکر کنم؟

از چه زمانی باید به سلامت روان کودک خود فکر کنم؟

از چه زمانی باید به سلامت روان کودک خود فکر کنید؟ چگونه می توایند به بهبود وضعیت سلامت روان اعضای خانواده ی خود کمک کنید؟ در این مطلب قصد داریم تا به این سوالات و موضاعات پیرامون آن ها بپردازیم.

اگر به عنوان یک مادر یا پدر نگران سلامت روان فرزند خود در آینده هستید مطالعه ی این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

سوالاتی که ممکن است در این رابطه به ذهن شما خطور کند می تواند شامل موارد زیر باشد:

از چه سنی باید به سلامت روان کودک خود فکر کنم؟

شاید برایتان عجیب باشد اما از همان لحظه ی تولد درست زمانی که نوزادتان را در آغوش می گیرید مسئولیت مهمی به عهده شما گذاشته می شود، مسئولیتی که رها کردن و بی توجهی به آن می تواند فرزند شما را در آینده دچار مشکل کند. بله! شما درست از لحظه ی تولد به عنوان یک پدر و مادر باید مراقب سلامت روان فرزند خود باشید.

نوزاد شما از همان ابتدا به دنبال دریافت عشق، توجه و امنیت است. زمانی که رابطه ای درست و مطمئن را با فرزندتان شکل می دهید در واقع به او کمک می کنید تا احساس امنیت را تجربه کند. در هنگام ناراحتی آرامش بخش او باشید و اجازه دهید لذت داشتن یک خانواده ی امن را با تمام وجود حس کند.

آمادگی برخورد با شرایط جدید را دارم؟

با تولد یک نوزاد و ورود این عضو جدید به خانواده، والدین معمولا طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنند. آن ها ممکن است احساس شادی، هیجان یا حتی احساس سرخوردگی و عصبانیت داشته باشند. دانستن این که هر کدام از این احساسات در حد تعادل می تواند طبیعی باشد بسیار کمک خواهد کرد که بدانید چطور باید با آن ها برخورد کنید.

اگر در شرف تولد نوزاد خود هستید باید بدانید که شما قرار است دچار یک تغییر بزرگ شوید، تغییری که می تواند جنبه های متفاوت از زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

شما در شرایط جدید خود ممکن است بیشتر از قبل استرس را تجربه کنید، این مساله بدین معنی نیست که زندگی شما دچار آشفتگی شده است بلکه تنها به این معناست که شما وارد دوره ی جدیدی از زندگی خود شده اید، دوره ای که به زودی به آن عادت خواهید کرد.

استرس چگونه بر رشد عاطفی کودک من می گذارد؟

پاسخ درست به استرس ها و نگرانی های فرزند شما از بدو تولد یکی از نیازهای اساسی اوست و ادامه پیدا می کند، زمانی که کودک شما می ترسد یا به هر دلیل اضطراب را تجربه می کند وظیفه ی شما به عنوان والدین کمک به او برای آرام شدن و مدیریت استرس است. بدین ترتیب کودک شما می آموزد که دنیا محلی قابل اعتماد و امن است.

متاسفانه برخی در زمان کودکی چنین احساسی را تجربه نمی کنند، آن ها به هنگام نیاز، پاسخ درستی برای آرام شدن از جانب اعضای خانواده دریافت نمی کنند، احساس ناامنی و تنهایی کرده و حامی عاطفی ندارند تا به آن ها کمک کند احساس بهتری داشته باشند.

بدیهی است که این کودکان در بزرگسالی مشکلات عاطفی و روانی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

اگر خودم کودکی سختی را تجربه کرده باشم امروز چگونه می توانم به فرزندم عشق و امنیت هدیه دهم؟

تربیت کودک یکی از چالش برانگیزترین کارهای ممکن در جهان است، مساله ای که والدین باید به خوبی به آن توجه داشته باشند و در مورد آن مطالعه کرده و بیاموزند.

برای تبدیل شما به یک والد باید روی مسائل زیادی تمرکز کنید. موارد زیر را با خود مرور کنید تا مطمئن شوید آیا نقش خود را به عنوان یک والد به درستی ایفا می کنید یا خیر؟ کودک شما برای شروع عالی زندگی خود به موارد زیر احتیاج دارد:

  • از کودک خود مراقبت کنید
  • به نیازهای او توجه نشان دهید
  • در کنار او حضور داشته باشید و به او احساس امنیت دهید

چگونه می توان به بهبود سلامت روان اعضای خانواده و فرزندان خود کمک کنم؟

دهه‌ها تحقیق به ما آموخته است که آنچه کودکان به آن نیاز دارند دو چیز است: اول از همه آن ها نیاز خواهند داشت که در خانه ای گرم و صمیمی زندگی کنند و دوم اینکه احساس کنند که دیگران آن ها را دوست دارند.

با کودک خود بازی کنید، با او صحبت کنید و او را در آغوش بگیرید. انجام این کارها علاوه بر ایجاد حس خوب در کودک جریانی از انرژی مثبت را به سوی شما سرازیر خواهد کرد، این احساسات به ترشح هورمون های طبیعی در بدن شما کمک می کند و آرامش روانی فوق العاده ای برای همه ی اعضای خانواده به ارمغان خواهد آورد.

آیا اشکالی ندارد که فرزندانم احساس عصبانیت یا ناراحتی مرا ببیند؟ آیا این کار به آن ها آسیب میزند؟

مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است: تعریف سلامت روان این نیست که شما همیشه احساس آرامش و شادی داشته باشید، تعریف سلامت روان در واقع داشتن احساس مناسب در زمان مناسب و آگاهی از نحوه مدیریت آن است.

شما اولین الگو برای فرزندتان هستید، او حتی در مورد احساسات و نحوه ی ابراز آن ها ازشما الگو می گیرد بنابراین وقتی احساساتی مانند خشم، غم و … را تجربه می کنید باید نحوه درست ابراز آن ها به اعضای خانواده را دانسته و مهم تر اینکه بتوانید آن را مدیریت کنید.

شما می توانید درخواست کمک کنید، با کسی صحبت کنید، قدم بزنید و کاری برای مدیریت احساسات خود انجام دهید. کودک شما این نحوه ابراز و مدیریت احساسات را از شما خواهد آموخت.

به طور مثال اگر شما به هنگام عصبانیت فریاد می زنید و کنترلی روی رفتارهای خود ندارید فرزند شما نیز در آینده به صورت کاملا ناخودآگاه چنین رفتاری را تکرار خواهد کرد. اما اگر در زمان عصبانیت بتوانید روی رفتار خود کنترل داشته باشید، احساس خود را مدیریت کنید و از دیگران برای حل مشکلتان کمک بخواهید کودک شما نیز در بزرگسالی توانایی حل مساله و تعارضات خود به شیوه ی درست را به دست خواهد آورد.

وقتی استرس و اضطراب دارم باید چه کاری انجام دهم؟

هر شخصی نیازی دارد تا در رابطه با نگرانی های خود با دیگران صحبت کند. سعی کنید در این مواقع با صحبت کردن خود را آرام کنید. یکی دیگر از مواردی که به شما کمک می کند یک مرخصی ذهنی است گاهی اوقات مشغول کردن خودتان با کاری می تواند بهترین راه رسیدن شما به آرامش باشد می توانید کتاب بخوانید یا با دوستانتان وقت بگذرانید.

یکی دیگر از راه های مهمی که به شما کمک می کند مراقبت از بدنتان است. مطمئن شوید که به اندازه ی کافی می خوابید، غذای مناسب و سالم می خورید و به اندازه ی لازم فعالیت های بدنی دارید.

مطلب پیشنهادی: نکاتی برای مراقبت از کودکان در فصل سرما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.