الگوی خواب نوزادان چگونه است؟

خواب نوزادان چگونه است؟

همانطور که می دانید نوزادان معمولا زمان زیادی را چیزی در حدود 18 ساعت در خواب هستند و الگوی خواب آن ها با بزرگسالان متفاوت است.

الگوی خواب نوزادان چگونه است؟

جالب است بدانید که نوزادان تنها حدود 20% از زمان خواب خود را واقعا در یک خواب عمیق هستند و در بقیه اوقات به خواب رفته و بیدار می شوند به همین دلیل است که اگر نوزاد خود را زمین بگذارید بیدار شده و مجددا گریه می کند.

برای برخی از نوزادان تازه متولد شده روزها و شب ها جابجا هستند! این یعنی آن ها روزها خواب بوده و شب ها را بیدار هستند که طبیعتا باعث خستگی والدین خواهد شد.

دلیل این مساله به زمانی برمی گردد که جنین در رحم مادر است و معمولا در زمان هایی که مادر استراحت می کند معمولا شب ها بیشترین فعالیت را داشته و در طول روز که مادر در فعالیت و تکاپو است آرام تر هستند.

طبیعی است که برخی نوزادان پس از به دنیا آمدن همچنان این الگو را ادامه می دهند که البته زمان خواب و فعالیت آن ها پس از مدتی با شما تنظیم خواهد شد.

سعی کنید روند خواب نوزاد خود را بهتر درک کنید. نوزادان تازه متولد شده سیکل های خواب کوتاه تر و همچنین خواب سبک تری نسبت به کودکان بزرگ تر دارند.

آن ها ممکن است هر یک ساعت یکبار از خواب بیدار شوند و حتی برای مجدد به خواب رفتن مشکل داشته باشند.

برای خواب بهتر نوزاد چه کنیم؟

1-جای خواب نوزاد چگونه باید باشد؟ فضاهای دنج را انتخاب کنید. بسیاری از نوزادان با خوابیدن در یک تخت وسیع و بزرگ احساس راحتی نمی کنند. یک تشکچه ی کوچک برای هفته های اول احساس راحتی بیشتری را به نوزاد شما می دهد.

2-سعی کنید از تشک هایی که زیادی نرم هستند و نوزاد ممکن است در آن ها فرو برود استفاده نکنید. تشک ها و بالش هایی با این خصوصیت ممکن است تنفس نوزاد را با مشکل مواجه کرده و باعث خفگی شود.

شما می توانید انواع تشک ها و سرویس خواب نوزاد را از فروشگاه نی نی جور تهیه کنید.

3-نوزادان تازه متولد شده فضاهای زیادی گرم و سرد را دوست ندارند. این شرایط ممکن است خواب آن ها را مختل کند بنابراین دمای اتاق را مناسب و مطبوع نگه دارید.

4-تکان دادن نوزادان روش خوبی است که باعث آرام شدنشان می شود .

5-وجود یک صدای آرامش بخش مثل لالایی می تواند در به خواب رفتن نوزادان موثر باشد.

6-چرت های روزانه ی آن ها را مختل نکنید. تصور نکنید که اگر در هنگام روز مانع به خواب رفتن نوزاد خود شوید او شب را بهتر خواهد خوابید. این کار نوزاد را بیش از حد خسته کرده و خوابیدن نوزادی که بیش از اندازه خسته شده به مراتب سخت تر از نوزادی است که استراحت داشته است.

7-وقتی نوزاد شما شب ها برای شیر خوردن از خواب بیدار می شود چراغ ها را روشن نکنید و همچنین صحبت کردن و تحرک را به حداقل برسانید. بالعکس زمانی که فرزند شما صبح از خواب بیدار می شود با او صحبت کنید و اجازه دهید نور به داخل خانه بیاید با این کار او به مرور متوجه تفاوت بین روز و شب خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: انواع مشکلات خواب در کودکان را بشناسید

خواب و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

نحوه صحیح خوابیدن نوزادان

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) به مرگ ناگهانی و غیرمنتظره نوزاد کمتر از یک سال که پس از بررسی کامل و کالبد شکافی نامشخص باقی مانده است اشاره دارد. اما برای جلوگیری از این اتفاق موارد زیر را رعایت کنید:

  • کودک خود را به پشت بخوابانید نه به پهلو یا شکم
  • از تشک ها و بالش های بسیار نرم که کودک در آن ها فرو می رود استفاده نکنید
  • در دوران بارداری سیگار نکشید و خود را در معرض دود آن قرار ندهید
  • از گرم کردن بیش از اندازه ی کودک خودداری کنید
  • کودک را در اتاق خود نگه دارید اما نه در همان تختی که خودتان می خوابید
  • امن ترین جا برای خوابیدن نوزاد تخت های مخصوص آن هاست
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.