تغذیه و ناباروری! هر آنچه لازم است بدانید

تغذیه و بارداری

غیر قابل انکار است که نحوه ی تغذیه در تمامی سنین بر کیفیت زندگی، سلامتی جسمانی و حتی سلامت روحی ما تاثیر گذار است. اهمیت تغذیه ی سالم به قدری بالاست که حتی می تواند سهمی در موارد ابتلا به ناباروری داشته باشد در واقع داشتن یک تغذیه ی سالم و اصولی می تواند شانس شما را برای باروری افزایش دهد.

برای اینکه به اهمیت بالای این مساله پی ببرید باید بگوییم شامی که امشب قرار است صرف کنید می تواند بین شما و پذیرش نقش جدیدتان یعنی پدر و مادر شدن فاصله بیاندازد! به طور مثال مصرف زیاد فست فود ها اثرات منفی در میزان باروری شما خواهد داشت.

اما نگاهی بیاندازیم به مواد غذایی که می توانند نقش مثبتی در باروری شما داشته باشند.

ویتامین ها و مواد مغذی

مصرف اسید فولیک و ویتامین B12 یکی از اصلی ترین ویتامین هایی است که باید در رژیم غذایی شما موجود بوده و یا به عنوان مکمل مورد استفاده قرار گیرند، در مورد استفاده از مکمل ها و ویتامین ها از آن جایی که مصرف بیش از اندازه ی آن ها نیز می تواند مشکل آفرین باشد توجه داشته باشید که با مشورت پزشک و زیر نظر متخصص انجام بگیرد.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها می توانند احتمال باروری را چه در مردان و چه در زنان افزایش دهند، این مواد از آسیب رادیکال های فعال به تخمک و اسپرم جلوگیری می کنند.

شما می توانید با مصرف میوه های قرمز، صورتی، نارنجی، آبی و زرد از این منابع غنی استفاده کنید.

اسیدهای چرب ترانس

فواید استفاده ی کمتر از فست فود، نوشابه، گوشت های فرآوری شده، مواد غذایی سرخ شده و مواردی از این دست تنها برای بارداری نیست بلکه همه ی افراد می بایست سعی در استفاده ی کمتر از این نوع غذاها داشته باشند اما به طور خاص در رابطه با باروری مصرف زیاد این غذا می تواند باعث ایجاد مشکل در تخمک گذاری شود.

البته مضرات اسیدهای چرب ترانس تنها برای خانم ها نبوده و حتی می تواند احتمال مشکلات ناباروری در آقایان را نیز افزایش دهد.

یک صبحانه ی شگفت انگیز

خوردن صبحانه می تواند به طرز شگفت انگیزی با ایجاد تغییرات هورمونی به کاهش ناباروری ها کمک کند. خوردن یک صبحانه ی کامل و سرشار از مواد مغذی می تواند به افرادی که دارای سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند کمک کند.

به طور کلی استفاده از کالری بیشتر در وعده ی صبحانه و کالری کمتر در وعده های دیگر می تواند در بهبود وضعیت شما مفید باشد.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها می توانند یکی از علل ناباروری باشند، استفاده ی کمتر از کربوهیدرات ها می تواند به افرادی با دارای سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

استفاده از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند غذاهای شیرین، نان، برنج سفید و ماکارونی باعث افزایش یکباره ی قند خون شده و به طور کلی خطر نازایی را افزایش می دهند.

مصرف میوه ها و سبزیجات

مصرف فیبر به اندازه ی کافی از جمله میوه ها، سبزیجات و … می تواند در باروری شما نقش مفیدی داشته باشد هر چند که رعایت حد اعتدال در مصرف هر ماده ی غذایی توصیه می شود.

کافئین

در رابطه با تاثیر کافئین در بارداری هنوز اطلاعات قطعی در دسترس نیست اما به نظر می رسد بهتر باشد زنانی که قصد بارداری دارند از مصرف زیاد کافئین خودداری کنند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.