انواع مشکلات خواب در کودکان را بشناسید

انواع اختلال خواب در کودکان

خواب برای بسیاری از عملکردهای ما در طول شبانه روز ضروری است. نوزادان، کودکان و نوجوانانی که هر شب به میزان توصیه شده می خوابند از نظر یادگیری، حافظه، رفتار و سلامت کلی روحی و جسمی بهتر از سایرین عمل می کنند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کودک شما ممکن است به اندازه کافی نخوابد. در این مطلب در رابطه با انواع مشکلات خواب در کودکان و همچنین روتین شبانه قبل از خواب صحبت می کنیم.

منظور از اختلال خواب در کودکان چیست؟

مشکلات خواب زمانی اتفاق میفتد که فرزند شما برای خوابیدن با چالش هایی مواجه می شود. این مشکلات ممکن است در هنگام به خواب رفتن یا در زمانی که خواب هستند بروز کند.

وجود مشکلات خواب در نوزادان برای والدین بسیار سخت و خسته کننده است اما با این حال خانواده می تواند در مدیریت و بهبود آن نقش قابل توجهی داشته باشد.

یک الگوی خواب سالم برای کودکان چگونه است؟

الگوی خواب می تواند در کودکان مختلف متفاوت باشد اما با این حال معمولا الگوی خواب در سنین مختلف می تواند به صورت زیر تعیین شود:

  • نوزادان تا قبل از 6 ماهگی به طور متوسط 16 ساعت در روز می خوابند. با این حال برخی نوزادان ممکن است تنها 11 ساعت و برخی حتی تا 20 ساعت بخوابند
  • کودکان 6 ماه تا 1 سال عموما 14 ساعت
  • کودکان نوپا بین 10 تا 13 ساعت
  • و کودکان قبل از مقطع دبستان بین 10 تا 12 ساعت

انواع مشکلات خواب کودکان

مشکل در هنگام به خواب رفتن

مشکل در به خواب رفتن معمولا در نوزادان و خردسالان امری رایج است و بر اساس یک تحقیق از هر 3 کودک خردسال یک کودک تمایلی به خوابیدن ندارد.

مشکلات جدا شدن از والدین برای خواب

در بسیاری از خانواده ها والدین ترجیح می دهند با نوزادان یا فرزند کوچک خود در یک تخت بخوابند. برخی از والدین باور دارند که خوابیدن در یک تخت به حفظ نظم شیردهی کمک می کند.

با همه ی این اوصاف این مساله به مرور زمان در بچه های بزرگ تر می تواند بر روابط والدین تاثیر گذاشته، خواب آن ها را مختل کرده و کودک را وابسته بار بیاورد، بنابراین زمان مناسب برای جداسازی اتاق فرزندان را مد نظر داشته باشید.

شب بیداری

شب بیداری زمانی اتفاق میفتد که کودک نیمه های شب از خواب بیدار شده و نمی تواند آرام بگیرد. اغلب کودکان در این حالت گریه کرده، والدین خود را صدا می زنند و از تخت بیرون می آیند.

بسیاری از والدین در این حالت به کودک اجازه می دهند که بقیه ی شب را در تخت آن ها استراحت کند اما همانطور که گفتیم این روش کودکان را وابسته بار می آورد. در این شریط بهتر است در آرامش صحبت کرده و آن ها را راضی کنید تا در تخت خود بخوابند.

دیدن کابوس

کابوس ها تمام خواب هایی هستند که باعث ایجاد ترس و اضطراب در کودکان می شوند و بر اساس تحقیقات از هر دو کودک یکی از آن ها با کابوس های شبانه مواجه است.

راه رفتن در خواب

این مساله چیزی در حدود 15% کودکان را درگیر می کند و معمولا در سن 4 تا 12 سال شایع تر است. آن ها اغلب بی هدف در خانه راه رفته و ممکن است حتی در جایی غیر از توالت شروع به ادرار کنند.

زنگی که بالای در اتاق کودک آویزان شده است می تواند وسیله ی خوبی برای هشدار به والدین باشد که فرزندشان درب اتاق را باز کرده و در حال راه رفتن در خواب است.

مشکلات خواب در کودکان

عادات سالم خواب در کودکان شامل چه مواردی است؟

یک روتین شبانه داشته باشید

به نظر می رسد نوزادان و کودکان هنگامی که در آغوش گرفته می شوند یا تکان می خورند راحت تر به خواب می روند اما به طور کلی روتین های شبانه ی کودکان قبل از خواب می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حمام رفتن
  • پوشیدن لباس راحتی مناسب خواب
  • خوردن شیر
  • کم کردن نور چراغ ها
  • نوازش شدن
  • خواندن لالایی و داستان

پس از آن کودک را در رختخواب خود قرار دهید، او را ببوسید و با گفتن شب بخیر اتاق را ترک کنید.

حفظ یک برنامه روتین می تواند به آرامش بیشتر آن ها در هنگام خواب کمک کند.

یک محیط خواب دلپذیر ایجاد کنید

سعی کنید اتاق را تاریک و ساکت نگه دارید. اگر به تازگی اتاق خواب کودک را جدا کرده اید می توانید از وسایلی که مورد علاقه کودکتان هستند استفاده کنید تا آرامش بیشتری پیدا کند.

به طور مثال دختربچه ها ممکن است با بغل کردن عروسک مورد علاقه شان احساس بهتری داشته باشند.

ممکن است در ابتدا فرزند شما از اینکه تنها در اتاق بخوابد سر باز بزند و حتی چندین بار در طول شب بیدار شود. در چنین شرایطی آرامش خود را حفظ کنید شاید نیاز باشد روتین های شبانه شامل نوازش و لالایی و … را چندین بار در طول شب تکرار کنید.

حفظ آرامش به شما و فرزندتان بسیار کمک خواهد کرد.

اهمیت تشک و اقلام خواب کودک

یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام انتخاب رختخواب، پتو و … باید رعایت کنید خرید جنس مناسب و با کیفیت است. یک سرویس خواب مناسب برای کودک باید دارای پارچه ای باشد که اجازه تنفس به پوست کودک را داده و خواب راحتی را برای او فراهم کنند.

استفاده از پارچه هایی از جنس پلاستیک مانع از عبور هوا شده و احتمال اینکه نوزاد به دلیل احساس گرما و آزردگی پوستی بیدار شود بیشتر است.

شما می توانید انواع سرویس خواب نوزاد را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از فروشگاه نی نی جور تهیه کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.