از تاثیر سن در بارداری چه می دانید؟

تاثیر سن و بارداری

تاثیر سن در بارداری حقیقتی است که بر هیچ کس پوشیده نیست این یک واقعیت بیولوژیک است که با افزایش سن چه در زنان و چه در مردان پتانسیل آن ها برای بچه دار شدن کاهش می یابد (اگرچه زمان شروع آن می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.)
بسیار دیده و شنیده ایم که فردی در اواخر دهه ی 30 یا اوایل 40 سالگی یک نوزاد سالم به دنیا آورده است اما از بین تمام افرادی که در سنین بالا برای بچه دار شدن اقدام می کنند بسیاری نیز موفق به داشتن فرزند نمی شوند.

به طور کلی زنان کمتر از 35 سال و مردان کم تر از 40 سال شانس بیشتری برای داشتن فرزند نسبت به افراد در سنین بالاتر دارند. این امر برای بارداری های طبیعی و همچنین بارداری هایی که از طریق درمان های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) انجام می شود صادق است.

یک باور غلط ممکن است وجود داشته باشد و آن این است که IVF یک گزینه ی مناسب برای بچه دار شدن در سنین بالاتر است اما حقیقت این است که باردار شدن هم به صورت طبیعی و هم با IVF با افزایش سن دشوارتر می شود.

اما چرا؟

علت آن این است که سن عاملی است که روی تخمک و اسپرم تاثیرگذار است، زنان جوان تر نسب به زنان مسن تر تخمک های سالم تری داشته و مردان جوان‌تر نیز از مردان مسن‌تر اسپرم‌های فعال‌تر و با کیفیت‌تری دارند.

سن و کیفیت تخمک

با بالا رفتن سن یک خانم، تخمک ها نیز با او پیر شده بدین معنا که تعداد و کیفیت آن ها به مرور زمان کاهش می یابد و به همین دلیل است که شانس این افراد برای بچه دار شدن به خصوص در زنان بالای 35 سال به مرور کاهش پیدا می کند .

سن و کیفیت اسپرم

مردان کمتر از 40 سال شانس بیشتری برای فرزندآوری نسبت به مردان بالای 40 دارند و به نظر می رسد کیفیت اسپرم تولید شده توسط مردان با افزایش سن کاهش می یابد.

مردان بالای 40 سال اسپرم سالم کمتری نسبت به مردان جوان دارند. مقدار مایع منی و میزان تحرک اسپرم (توانایی حرکت به سمت تخمک) بین 20 تا 80 سالگی به طور مداوم کاهش می یابد.

تاثیر سن در باروری زنان

بسیاری از افراد ممکن است به دلایل مختلف در سنین بالا همچنان تشکیل خانواده نداده باشند و در نتیجه از سن مناسب برای باروری عبور کنند.

برای زنان، آسان‌ترین زمان برای باردار شدن قبل از 30 سالگی است. با افزایش سن، زمان بیشتری برای باردار شدن طول می‌کشد و احتمال بچه دار شدن کاهش می‌یابد.

زنان کمتر از 30 سال تقریباً 20% شانس بارداری طبیعی را در هر ماه دارند این در حالی است که در سن 40 سالگی، احتمال بارداری حدود 5% در هر ماه است.

تاثیر سن در باروری مردان

همه ما درباره مردانی که در سن 80 و 90 سالگی بچه‌دار می‌شوند شنیده ایم، اما این اتفاق بسیار نادر است. در واقع سن پدر نیز بر شانس باردار شدن زوجین تأثیر می گذارد و به همین جهت مدت زمان بیشتری طول می کشد تا همسران مردان بالای 40 سال باردار شوند.

با فرض اینکه یک زن کمتر از 25 سال سن دارد. اگر همسر او نیز کمتر از 25 سال سن داشته باشد، به طور متوسط پنج ماه طول می کشد تا باردار شود و این در حالی است که اگر شریک زندگی او بیش از 40 سال سن داشته باشد این مدت زمان ممکن است به حدود دو سال برسد.

همچنین، خطر سقط جنین در زنانی که همسرانشان بالای 45 سال است، در مقایسه با مردان کمتر از 25 سال بیشتر است.

برای زوج هایی که IVF انجام می دهند نیز اگر مرد کمتر از 41 سال سن داشته باشد، شانس بچه دار شدن بیشتر است.

بارداری، سن و زایمان

به دلیل تغییراتی که با افزایش سن در تخمک ها و اسپرم اتفاق می افتد، فرزندان والدینی که در سنین بالا بچه دار می شوند کمی بیشتر در معرض نقایص مادرزادی و ناهنجاری های ژنتیکی هستند. خطر مشکلات سلامت روان و اختلال طیف اوتیسم در فرزند پدران بالای 40 سال نسبت به آنهایی که پدران جوان‌تر دارند، بسیار بیشتر است.

تخمین زده می شود که خطر بچه دار شدن با ناهنجاری های کروموزومی (یا ژنتیکی) تقریباً یک در 400 برای یک زن 30 ساله و یک در 100 برای یک زن 40 ساله است.

خطر سقط جنین و عوارض بارداری و زایمان برای زنان در سنین بالا بیشتر از زنان جوان است.

خطر ابتلا به دیابت بارداری، جدا شدن جفت، مرده زایی و زایمان سزارین در زنان مسن نیز بیشتر است.

اگرچه خطر مشکلات سلامتی برای نوزادان با افزایش سن والدین افزایش می‌یابد، اما اکثر نوزادان فارغ از سن پدر و مادر سالم به دنیا می‌آیند.

گفتگوهای مهم زوجین

اگر در یک رابطه هستید، گفتگوی اولیه در مورد اینکه چه زمانی می خواهید بچه دار شوید می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا افکار یکدیگر را در مورد تشکیل خانواده بهتر درک کنید.

مطلب پیشنهادی: 8 نکته ی مهم برای آمادگی روحی و روانی زوجین قبل از بارداری

افزایش شانس بارداری در سن بالا

خبر خوب این است که راه هایی برای افزایش شانس شما برای بچه دار شدن چه در رابطه با مردان و چه در رابطه با زنان وجود دارد.

حتی اگر به زودی قصد بچه دار شدن ندارید می توانید با به نوعی شانس خود را برای بارداری در آینده افزایش دهید.

یکی از این راه ها تغییر سبک زندگی و دیگری تخمک فریز شده است که در آینده در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی: تغذیه و ناباروری! هر آنچه لازم است بدانید

مشکلات باروری

مهم نیست در چه سنی هستید گاهی اوقات باردار شدن در هر سنی ممکن است چالش برانگیز و دشوار باشد.

اگر بیشتر از 1 سال که قصد بچه دار شدن دارید (در زنان بالای 35 سال این مدت زمان 6 ماه است) و هنوز باردار نشده اید بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

IVF چطور؟

برخی از افراد ممکن است فکر کنند که درمان های کمک باروری مانند IVF پاسخی برای به تعویق انداختن بارداری در به سنین بالاتر است.

واقعیت این است IVF می تواند به افراد دچار ناباروری کمک کند اما این فناوری نمی تواند کاهش طبیعی باروری را که با افزایش سن در زنان و مردان اتفاق می افتد، جبران کند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.